2021. június 23., szerda

Volt egyszer egy... Németország

 egy film.. 

közvetlenül a háború után játszódik

a háború poklából megmenekült zsidó férfi a főszereplője, 



körülötte is hasonló sorsúak, mindenképp próbálnak megélni a háború után is ha mér túléltek. (az egyiket Mácsai Pál alakitja! sose láttam (ennyire) zsidósnak! mint most, a szerepe szerint (is))



Németországban élnek, de ki akarnak vándorolni

ez nem megy olyan könnyen

hősünk gyanúba is keveredik, mintha lett volna kapcsolata a nácikkal...

kiderül, hogy a "kapcsolat" (amit ő eléggé kiszinez vallatgatásai során- abból állt (s egyben a megmenekülése is) hogy vicceket mesélt!!!!

(később lelkiismeretfurdalása is van emiatt, ("A családom gyilkosainak bohóca voltam...")...) (de az is igaz:  " a viccek nélkül rég halottak lennénk")

---

a film elgondolkodtató poénja , hogy az egész társaság tagjai elhagyták Németországot 

épp csak a mi hősünk maradt Németországban közülük...




vicces indoka: " valakinek maradnia kellett, hogy ez a szép ország ne csak a németeké legyen')


összesen kb 4000 zsidó maradt Németországban, hogy miért, azt később egy se tudta megmagyarázni a  gyerekeinek"


(mint ahogy anyám se... nekem...Magyarországra vonatkoztatva...)




2 megjegyzés:

  1. Varga Papi László
    Egyszer a szegedi zsinagógában egy meghatott látogató köszönte meg idegenvezetésemet. Kiderült, hogy Németországban él. Szóhoz sem jutottam. De máskor sem szoktam faggatózni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kertész Imre is nagyon jól érezte magát Berlinben (változnak az idők - néhol)

      Törlés