2021. június 12., szombat

MEGŐSZÜLT EMLÉKEINK (2012)

 2012. junius 12-én

MEGŐSZÜLT EMLÉKEINK
a Metro ujságot már épp otthagytam az IC ülésen, leszállás közben, miután
úgy véltem, átfutottam a fontosabb cikkeket, sőt, az idétlen (gusztustalanrajzú ) keresztrejtvényt is megfejtettem - amikor, az első oldalon, egy szines fotón,
megakadt a szemem: ősz, szép, ünnepelt, szinpadon álló embereket láttam rajta,
középen egy szemüveges, szakállas,kicsit ijedt tekintetű, méltóságteljes urat,
a kép aláirása szerint Hanekét,amint az idei Cannes-i filmfesztiválon átveszi
az Aranypálma dijat filméért, mellette a dijnyertes filmje ( Amour /Love /Szerelem ) főszereplői:szintén őszen, idősen.
A cikket olvasva jövök rá, hogy őket ismerem! ISMERTEM! Csakhogy még
fiatalon, fiataloknak. francia filmes legenda!
A most már 81 éves Jean-Louis Trintignant, és a 85 éves Emanuelle Riva -
Trintignant különösképpen kedveltem! Az Előzés c. filmben láttam először
(a heves-törtető Vittorio Gasmannal , szimpatikus, visszafogottabb
pandantjaként)
Nagyon hasonlitott arra a lengyel fiúra, Rysardra, akivel 1963-ban, 20 évesen,
Krakkoban, ismerkedtem meg, majd hosszan leveleztünk, azt irta, még soha
senki lány iránt nem érzett úgy mint irántam..., komolyak is lettek a szándékai,
ide akart jönni, itt továbbfolytatni a fizikusi egyetemi tanulmányait,
meg elvenni feleségül..., de én 20 évesen még túl fiatalnak éreztem magam
mindehhez, (no, no, leta) és "inkább" nagybátyám hivásának tettem eleget,
Nyugat-Európába, hogy végre megismerjem apám egyetlen öccsét,
(meg kicsit magam is jobban),
hát ezt ő eléggé zokon vette..., hogy 1964 nyarán, helyette ezt az utazást
választottam...
irt még pár szomorú levelet, küldött (alpinista) fotókat,(u.i szabadidejében
alpinista turista csoportokat vitt a hegyekbe), (az utolsó képeslapjait már
valami Katia is aláirta!)
aztán meg is szakadt a kapcsolat... Szinészalteregoját később láttam az
Egy férfi és egy nő-ben, már érettebben, de ott már nem hasonlitott rá,
az "én" Rysardomra, (annyira)... És most?... önmagára is nehezen...
De nagyon örülök, hogy (újra)látom. Lehet, hogy azóta Rysard is
igy néz ki valahogy?
Róla semmit se tudok... Emlék. Befejezetlen történet...
Mint majdnem minden az életünkben, a filmeket kivéve...
(Emanuell Rivát a Szerelmem, Hirosimá-ban láttam. Ott, fiatalon,
markánsabbnak tűnt, milyen gyengéden nemesek lettek a vonásai,
és kedves a mosolya! Trintignant arca riadt, szomorú, (nem lehet nem gondolni
arra a tragédiára, ami szinésznő lányát érte, pár éve), és mögöttük,
a háttérben mosolyog - ha jól látom -
a jelen ragyogó színésznője, aki belopta sokunk szivébe magát,
a csodálatos életű Amelieként...
Csodálatos!
Minden...
a szerelmek, a fiatalság, az öregség, a filmek...
az életünk... minden kiszámithatatlan fordulatával
a világ...
Csodálatos világ....

3 megjegyzés:

  1. Tetszik a Rysardról szóló történeted. 20 évesen még fiatal lettél volna arra, amit tervezett, de így is nagyon romantikus számomra.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. akkor nem láttam a jelentőségét!

      Törlés
    2. de igy visszatekintve, annyi "ilyenem" van... amit menet (életrohanás)közben szinte észre se vettem....

      Törlés