2022. január 16., vasárnap

KÜLFÖLDI UTAK 2009 jan 16

 

lányom ma megy életében először külföldre, "végre" - mint mondja, hiába mondtam neki már évekkel ezelőtt, hogy nem kell annyira sietni ezzel a külföldre utazással, meg irigyelni se engem, még akkor se, sőt!, ha az én első külföldi utam már másfél éves koromban megvolt; igaz nem önszántamból... Strasshoffba, Zlabingsba, Theresienstadtba... Meg az is igaz, hogy a második, már kellemesebb utamat is előbb tettem meg, 20 évesen, az egyetemi énekkar tagjaként Lengyelországba. Lányom most csak a "szomszédba" megy, méghozzá egy többnyire magyar néven emlegetett helyre: Szabadkára, mert hogy nem olyan rég még Magyarországhoz tartozott, hiába, mivel még nem tartozik az EU-ba útlevél is kell oda, most az is meglett, nem úgy, mint legutóbb, amikor a "kultúrcsempész sinbuszfesztivál"-ra nem tudott elmenni emiatt , és így csak fél - (bár annál izgalmasabb) tudósítást készíthetett a jeles irodalmi-művészeti eseményről: "határon innen" , most Radnóti konferencia lesz, meg ott vannak a Kosztolányi emlékek..., meg - jut eszembe - a szegedi levéltárban őskutatásaim közepette egy dédapai iraton "Bácsmartonos" nevére bukkantam, onnan költözhettek át Szegedre ... az is ott lehet a közelben, ahogy Kosztolányi emlegette a "bús, borús Bácskát"... egyszer nekem is körül kéne néznem arrafelé, meg még messzebb, Borba elmenni, apám végzetes munkaszolgálatának helyére, végig kellene járni annak az erőltetett menetnek az útját, aminek nem érhetett ő se a végére , "haza", ahova mi "csodával határos" módon , első külföldi utamról igen, hogy aztán őt még évekig, de hiába várjuk, Pancovánál látták még, az is ott lehet a közelben valahol, már itt a közelben valahol, és mégis milyen távol...., mert a Cservenkai tömegkivégzések után már senki, sehol se láthatta... (mint  ahogy Radnótit Abda után nem.) - A Radnóti konferencia (és év) kapcsán - olvasom a neten -, hogy májusban, Radnóti 100. születésnapjára emlékünnepséget terveznek, Borban, oda tényleg el kéne mennem, apám emlékére is... Auschwitzba nem tudnék, az élet menetével sem, de ide el kellene,... "zarándokolni", bár itt van előttem már hónapok óta Bubryák István és Radó Gyula DVD-je: Rézbánya Borban. S még nem volt erőm, vagy bátorságom megnézni ezt se....


aliz2. :: 2009. jan. 15. 22:10 :: 7 komment :: Címkék: apa, lányom, mult, RADNOTI



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése