2020. január 17., péntek

schulmann bácsi sírásai és elhallgatásai





kántorunkhoz schulmann bácsihoz
talmud tórára  jártam
kiskoromban
(rabbink nem is volt)

héberre tanitott
má nistáno
hálájlo háze.
bibliai történeteket
mesélt

mikor már eltávolodtam
büszke egyetemistaként
agnoszticizmusba esvén
megfordult buta fejemben
vajon hitte-e
amiről nekünk beszélt

azt is hittem, hogy
szomorúak a zsidó imák
mert ő mindet  elzokogta
úgy dalolta

most meg arra gondolok
egyáltalán hogy tudott
imádkozni
szép kántori ruhájában
az oltáron méltósággal
nekünk háttal állva
szemben kelettel, "vele"
(vajon pörlekedett-e)
milyen istent imádhatott
ki hagyta elpusztulni
feleségét s gyermekeit

de az ő nevüket se ejtette ki
soha a mártirok nevei között
akárcsak Istenét

****

aztán elvették
lerombolták
templomát
majd lakását
is 

nincsenek már
szavaim....






6 megjegyzés:

  1. megrendítő nekrológ. elfutotta a szememet a könny.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. valahogy eszembe jutott, de többször gondoltam is rá korábban... aztán ellenállhatatlanul jöttek a gondolatok, de nem vagyok még teljesen elégedett a"verssel", csiszolgatom

      Törlés
  2. egyszer már felidéztem alakját (csak itt apám áll középpontban:

    nevek sorban
    ábécérendben
    köztük apámé:
    ő Gonda Károly

    csak nevek
    kántorunk mondja
    végtelen sorban
    mind elzokogja.

    de sajátjait elhallgatja
    két gyermekét
    s feleségét
    csak magában
    mondja
    magának mondja
    befelé zokogja

    mazkir van
    én bent maradok
    a templomban
    kisgyerekként is
    mert félárva vagyok-
    maradhatok
    s már hallom is
    apám nevét
    mondja a kántor
    Gonda Károly
    tán kicsit hangosabban is
    vagy csak én hallom igy
    mást se hallok
    csak az ő nevét
    Gonda Károlyét

    GONDA KÁROLY
    GONDA KÁROLY
    egy név jelenti apám
    kint is az emlékmárványon
    a mártirokén
    kikeresem apám nevét
    GONDA KÁROLY

    s virágot teszek a név alá



    VálaszTörlés
  3. Baron Katalin
    ra
    · Válasz · 1 n.
    László Müncz
    felejthetetlen hangja és egyénisége is
    · Válasz · 1 n.
    Andrew Sandor
    Ő készített fel, hogy ember legyek 13 éves koromban.❤️
    · Válasz · 1 n.
    Frank Istvánné
    Hozzám bejárt a boltba és mesélt röviden az életéről.Remek hangja volt!Kedves ember volt!!!!
    · Válasz · 10 ó.
    Gonda Julia
    ha nem lenne elkoptatott és pejorativ ez a szó: egy ÚR (tartással, méltósággal)
    · Válasz · 10 ó.


    Varga Papi László
    Nagyon szép költemény, nagyon igaz.
    · Válasz · 6 p.

    VálaszTörlés