2021. november 21., vasárnap

HEJ HA ÉN IS KÖZTETEK LEHETNÉK.. 2011 NOV 21

 olvasván híradásokat, nézegetve fotókat, videókat különböző, és szinte mindennapos, fővárosi tüntetésekről, sztrájkokról, nem igen szokott elfogni a vágy , hogy én is ott legyek... ezek többnyire tiltakozó tüntetések, és eleve kudarcra ítéltek szoktak lenni, és öncélúak (sajnos), most viszont egész más történt, s vele m is, a József Attila  melletti kiállás kapcsán, a szobra elmozdítása elleni 32 órás versmaraton, a hideg Duna parton, a szobor közelében, határozottan azt a sóvárgó érzést váltotta ki belőlem, hogy ott kellene lennem...(nézegetve a fotókat, videókat megszólalt bennem Arany Toldija: Hej, ha én is én is, köztetek lehetnék....) ott lenne a helyem nekem is... a hallgatóság (netán az önkéntes versmondók) közt, de mindenképp a szobor közelében, és nem is (csak) valami ellen, hanem mellett.... az emberség mellett, a jó szó mellett, a költészet mellett, mindamellett amit József Attila, "az én József Attilám" is képviselt és kell hogy képviseljen ma is.... (mint mikor a 70-es években jaj, szeressetek szilajon c műsoromban elkiabáltattam a színpadosaimmal... ) Jaj szeressétek szilajon! - mondom most is. Ne hagyjátok, hogy elmozdítsák a szobrát(még ha állítólag közelebb is a Duna parthoz(?),de ne egy olyan térrendezés keretében, ami a 44-es állapotokat akarja visszaállítani... ordas eszméivel együtt?!


lányom



vőm


 Néma falun lakom én, hol még az ebek sem ugatnak,/nem bőgnek tehenek, még a malac se visít. jutottak eszembe Babits sorai , itt a vidéki kisvárosi csöndben, november 19-én... Makón, mint  ama május 23-án Rákospalotán, a forrongó fővárosba vágyva, Hol zajgó tömegen most úr a néma Petőfi /s sarkra az Eszme kiáll isteni rima gyanánt;

Hol tán míg írom ezt Magyarország nagy betegágyán
vér és kínok közt megszületett a Jövő.

Itt most nem volt néma József Attila!!!32 órán és 40 percen át mondják , éneklik szavait...

Nem hiszem, hogy jövőformáló forradalom volt Pesten a József Attila szobor mellett, nem születhetett meg a Jövő, semmi,... de talán célt ért az ember szó, és hang, hogy ne menjenek még rosszabb irányba a dolgok, ne menjünk annyira rossz irányba, és semmiképp se visszafelé… és jó érzés látni, hogy ha nem is sokan számszerűen, de vannak, vagyunk....

jogunk van... mindazzal szembenézni,/ mit elkerülni úgyse tudhatunk./ Mert növeli, ki elfödi a bajt. / Lehetett, de már nem lehet,/ hogy befogott füllel és eltakart/ szemmel tartsanak, ha pusztít a förgeteg,/ s majd szidjatok: nem segítettetek!" ahogy Illyés mondta a Bartók c. versében, rámutatva mindenkori kortársi tanuk felelősségére"- vagy ahogy megint csak a homo moralis szállóigévé lett intése is:"vétkesek közt cinkos, aki néma"

mindent azért már nem lehet szó nélkül, "némán" tűrni...

"József Attila, hidd el, hogy nagyon szeretlek..."... nagyon sokan, nagyon szeretünk!(nem csak azok, akik el tudtak zarándokolni az országháza melletti Dunaparti szobrodhoz, hogy ott maradhassime, hát meglelve hazádat..


aliz2. :: 2011. nov. 21. 0:55 :: 11 komment 
Kategóriák: véleményirodalomzene :: Címkék: ARANYBABITSJÓZSEFkolteszettortenelemvers







5 megjegyzés:

  1. Eddig 14 komment érkezett
    1. flora (Válasz erre):
    2011. 11. 27. 9:18
    Ahogyelnézem ezeket a mozgósító spontán összejöveteleket, arra gondolok, hogy lám, halála után 1-2 zseninek igazság szolgáltatik... Ilyenkor lenne jó elhinni, hogy egy pillantás erejéig lenézhetünk onnan, valahonnan...

    2. aliz2. (Válasz erre):
    2011. 11. 27. 9:23
    @flora: hogyne lenne úgy... "por és istenpor vagyunk"--- ezt is ő mondta

    3. flora (Válasz erre):
    2011. 11. 27. 10:27
    Sajnos, erre csak akkor fogok tudni teljes bizonyossággal felelni, ha egyszer már kipróbáltam (ha tudok egyáltalán "felelni")... Addig meg: mindenki a maga elképzelése, hite szerint próbálja megoldani... A "hit" nem kíván bizonyítékot, SŐT...

    4. aliz2. (Válasz erre):
    2011. 11. 27. 10:41
    @flora: "legyen meg a te hited szerint"... sajnos(?)vagy nem sajnos! attól függ...) ez általában úgy is van... már itt és most is! és nem vártam/várhattam (ilyen jellegű) "feleletet"...:)(egyszer már eléggé körbejártuk a témát, bár kissé különutakon...:)

    5. aliz2. (Válasz erre):
    2011. 11. 27. 10:44
    én úgy érzem, hogy nagyon is foglalkoztat "ez" a kérdés, miközben elzárkózol a különböző ill. másfajta megközelítésektől eleve... nem igy van?

    6. aliz2. (Válasz erre):
    2011. 11. 27. 10:45
    persze teljes "bizonyosság"unk nem lehet, semmiben... :(


    VálaszTörlés
  2. ora (Válasz erre):
    2011. 11. 27. 11:47
    Elgondolkodtam az általad többször is felrótt "elzárkózásomon"... Azt hiszem, főleg a bizonyítékot mellőző "bizonyosság" zavar. De hangsúlyozom, hogy ez csak engem illet, mindenki úgy tesz, ahogy akar, ahogy tud!

    8. aliz2. (Válasz erre):
    2011. 11. 27. 12:21
    @flora: jaj, Fóra, ne...! de hát én is hangsúlyozom, itt is, a kommented fölött (lásd 6.!)leirom újra inkább."teljes "bizonyosság"unk nem lehet, semmiben... :("
    de milyen bizonyitékokra gondolnál? semmit de az ELLENKEZŐJÉT SE lehet bizonyitani!(se cáfolni)de ez még nem bizonyit semmit se - paradox módon!:)
    És mégis , mindig rövidre zárod... most is!:)pedig közeledni lehetne az ismeretlenhez (és a teljes bizonyossággal feltárhatatlanhoz )is....
    Milyen "bizonyitékokra" gondolnál...milyen paradigmán belül?!, és tényleg érdekelne is? -hiszen ... mondom! - elzárkózol eleve a "témától"... miközben általában te veted fel ezt a vetületet! szerintem jobban érdekel (tudatalatt), mint gondolnád... de ez is teljesen természetes...:) (és fura módon, de ez is egyfajta "bizonyiték":)

    9. flora (Válasz erre):
    2011. 11. 27. 12:38
    A téma maga érdekel, természetesen, nem is annyira tudat alatt, mint tudatosan, s ebben számomra semmi ellentmondó nincs. Egyetértek veled, hogy se pro, se kontra nincs bizonyosság! Az érdeklődés viszont még távolról sem bizonyíték (és fura módon, de ez is egyfajta "bizonyiték": - mondod) !!!
    Magam sokkal jobban vonzódom, éppen a bizonyosság hiányában, a kérdésfeltevésekhez, mint esetleges válaszok kinyilatkoztatásához...
    De nem ellenkezni akarok veled, ismétlem, tisztelem mindenki egyéni elképzelését, sőt, meggyőződés is lehet...


    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. 10. aliz2. (Válasz erre):
      2011. 11. 27. 13:11
      @flora: nem akarsz megérteni, hiába! igen, valami van benned,(benned is, mint mindenkiben!:) ami épp a bizonyiték arra, amit nem látsz "bizonyitva"...:)...

      .az csak természetes, hogy legalább is én nem "nyilatkoztatok ki" semmit soha! tudomásom szerint és remélem! (ezt a mondatot már korábban is le akartam irni, de még a szót se akartam használni magammal kapcsolatban, tagadó formában sem).. nézd meg amúgy is a mondataimat, szinte mindig mindent megkérdőjelez... azt hiszem ez: ? a leggyakoribb irásjelem...
      szívesen venném a te KÉRDÉSEIDET is! CSakhogy éppen kijelentő módban zárod mindig le a témát.(az is egyfajta "felelet"...) Pl nem esett volna rosszul, ha megkérdezed netán,ez a József Attila sor melyik , mikori versében van , milyen összefüggésben, (bár lehet, hogy kapásból ismerted te is?) erről beszélgetve akkor esetleg az is kiderülhetett volna, hogy akkoriban pont -ezekről a kérdésekről -. milyen izgalmas levelet irt, új megközelitésben, felvillanyozva, makói tanárjának Galamb Ödönnek... stb...stb... de ez messze vezetne... (és milyen messze estünk a bejegyzés tulajdonképpeni tárgyától, József Attilától is!)(aki egyébként ezt is írta :

      "Az Isten itt állt a hátam mögött
      s én megkerültem érte a világot"

      (mi viszont teljesen fölösleges köröket teszünk, azt hiszem ezentúl inkább kerüljük ezt a témát egymás közt, hiszen nem jutunk úgyse előbbre, a mostani kommented utolsó mondata, ugyanaz , mint amit a legelsőben irtál e támában...(irod is, hogy ismétled, de) nem felejtettem el,, nagyon is emlékeztem rá.. Akkor maradjuk ennyiben! Kölcsönösen:)

      11. laciba59 (Válasz erre):
      2011. 11. 27. 15:08
      A háttérből szerényen lelkendezem sikeres lányod miatt, az általad leírtakat én is sokszor megéltem két csemetémnél, ma már tudom, mennyire fontos volt nekik... A jó makaiakat üdvözlöm, a fenti dialóghoz pedig egy JA-idézet:
      "Egyszer csak előbúvik

      Nappali rejtekéből,

      Belőlünk,

      Az az oly-igen éhes,

      Lompos, lucskos kutya

      És Istenhulladékot,

      Istendarabkákat

      Keresgél."


      Törlés
    2. Hanna (Válasz erre):
      2011. 11. 27. 16:21
      Gratulalok a kedves lanyodnak es vodnek!
      most szegyellem, de mivel en nem magyarorszagon szulettem, ezert csak nekem csak a "Mama' c. verse jut az eszembe.

      www.youtube.com/watch?v=fFwlAH_pvys

      13. aliz2. (Válasz erre):
      2011. 11. 27. 18:52
      @laciba59: nagyon kedves tőled a "lelkendezés"!nagyon jólesik ez a visszhang , hogy nem vagyok egyedül benne..(netán elfogult anyának -jiddise mámének - minősitve):)(de ha tudnád, hogy mindig ki kell könyörögnöm szinte, hogy irhassak róla, pláne, ha még fotót is felrakok, ezt is túl nagynak találta!:), de már nem fogom lekicsinyiteni... meg az eredményeit se, ha töredékesen is számolok be róla, és igyekszem mindig valami fontos ügy kapcsán...mint ez, most!Hiszen József Attila sokunk szivügye! Igaz? Neked is biztos...!:)
      A "jó makaiaknak" személyesen már nem lehet átadni az üdvözletet, de köszönöm....akiket igy titulált "Attila", már nincsenek...
      de egy kicsit jó lenne hozzájuk hűeknek maradni,"mai makóiaknak " is... s igyekszünk is... nem megcáfolni az (örökölt?) jelzőt...
      Az idézetet külön, nagyon köszönöm! És annál is inkább, mert erre nem is emlékszem!!!
      Csodálatosak és kimerithetetlenek az isten(kereső/találó versei is:)Mindent sejtett, mindent tudott, és szerencsére meg is irta, csak olvasni kell tudni...

      14. aliz2. (Válasz erre):
      2011. 11. 27. 19:01
      @Hanna: köszönöm, de most ez tulajdonképpen egy szép kiállás, helytállás is...
      a Mama nagyon nagy vers!!! (nem azért mondom, de mikor volt egy iroda-lom rovatom a helyi lapban, írtam is róla, több aspektusból - (a felnőtt költő, a kisgyerekkori énje és a mama szemszögéből is nézve,,, meg az olvasóéból is persze) "perspektivaváltásokkal"... meg amikor volt a József Attila műsorunk, abba is beletettem az emlékező sorok közé...(Már egy hete csak a mamára gondolok mindig....)
      Megnéztem a feltett videot is, (köszönöm!)Latinovits nagy versmondó volt. de most úgy tűnik, mintha a versmondása egy picit elavult volna(?), mai szemmel-füllel nézve-hallva - de érdekes módon a versen semmit nem fog a múló idő, sőt!:)

      Törlés
  3. Brauswetter Eva
    Ime meglelve hazåmat Mi is maradtunk Anyu és Én is

    VálaszTörlés