2021. augusztus 28., szombat

SINGULARITÁS, UNIVERSUM, ISTEN 2010

 

Stephan Hawkingről megy film a tévében, ez a legújabb, amin már 66, majdnem teljesen béna, de rendületlenül folytatja kutatásait az universum keletkezéséről... és közben tanit is...

Az Idő rövid története számomra is reveláció volt. Úgyhogy most már előre mondom a kulcsszót : singularitás... amiből (visszafelé rekonstruálva a világ alapvető eseményeit) lett a világ annak idején...

és egyszer csak leesik, mint a tantusz: mi más  lenne Isten, mint  a singularitás maga, amiből lett (teremtődött) minden..(és minden egy) - stimmel

(nem is értem a pápai megszoritást, ami szerint arra intette Hawkingot (a közös képük szerint igen barátságosan), hogy kutasson csak bármit is a teremtés utáni dolgokról, de a teremtést hagyja ki... nodehát nincs benne semmi "istentagadó"- csak az elnevezés más... (de hát mi is lenne a singularitás, ha ebből lett minden, ha nem a legősibb valami.. is-(ős) ten...?!)

aztán, pont a dokumentumfilm után, egy játékfilmben (A sötét anyag) elhangik ez a mondat is : "Isten és az Univerzum - ők egyek"

helyben vagyunk: Istennél, Isten- ben...  mindenki, mindenütt (akár tud róla, akár nem , akár tagadja (oktondin), akár nem...

node a kérdés akkor is nyitva marad:

hogy lett "ő"...?

bár úgy tűnik, - kissé felfoghatatlanul - hogy mindig is volt... illetve nem "keletkezett" ... hanem eleve van

 s vagyunk (benne, s bennünk, és általa)

(vagyunk - akik vagyunk)


aliz2. :: 2010. aug. 28. 0:21 :: 20 komment 
Kategóriák: 
vélemény :: Címkék: elmelkedesfilmfizikatévétudomany




21 megjegyzés:

  1. perenne :
    2010. 08. 28. 7:58
    Egyszer valaki így határozta meg nekem: Isten az ős tény.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. aliz2. (Válasz erre):
      2010. 08. 28. 9:42
      @perenne
      Müller Péternél én is olvastam,
      de már előbb etimologizáltam,a régi magyar nyelvből, az "is" és "ős" összefüggését, a 2. tagot viszont én másképp (is) értelmezem (v. ö. ten/magad) - de ez messzire vezet

      (meg is irtam, (azaz publikáltam is, csak sajnos csak egy helyi lapban) "isa" , úgy 1996 körül...)

      Törlés
    2. perenne (Válasz erre):
      2010. 08. 28. 10:49
      Pontosítok: ő sem saját gondolatként közölte, de többek gondolatát ötvözve, kapcsolva nyelvészeti összehasonlításokkal is. Valószínű pontosan nem tudnám visszaadni és valóban messzire vezetne. Viszont érdekelne Te meddig jutottál. Hozzá lehet jutni valahol?

      Törlés
    3. aliz2. (Válasz erre):
      2010. 08. 28. 11:06
      @perenne
      nem is úgy gondoltam feltétlenül;egyébként érdekelnének ezek a nyelvészeti összehasonlitások (hátha hasonlók, mint amaiket én tettem! - az "igazság " u.i. mindig közös:)
      én nagyon megnyugtató végeredményre jutottam:)
      online nincs meg az irás (az okfejtés), de majd előbányászhatom valahogy...
      (amúgy se ártana..:)

      Törlés
    4. aliz2. (Válasz erre):
      2010. 08. 28. 11:09
      @aliz2.
      nekem egyébként akkoriban "saját" gondolatomnak tűnt, nagyon is! :)
      (pedig annyira nyilvánvaló, hogy épp ezért tűnt furcsának, hogy máshol nem találtam nyomára...! hanem épp ellenkezőleg.... a H. B. "isa" (félre)értelmezései kapcsán)

      Törlés
    5. kalozradio (Válasz erre):
      2010. 08. 28. 15:56
      Az Örökkévaló létezése és "működése" kb. annyira nehezen emészthető, érthetetlen, befogadhatatlan az embernek (szívének, lelkének), mint mondjuk egy hangyának az emberi lény maga.
      Már feltéve, ha valaki hisz abban, hogy az ember korántsem mindenható és:

      "Lehet számtalan hely,
      ami szebb és jobb a mi Földünknél.
      Lehet, létezik ő is,
      aki többre képes az embernél."

      Más. Zsűritag lettem a blogok értékelésénél, ezért a hó végéig szavazhatok. Mondjuk a Tiédre kedves Aliz2. Legelső teendőm volt felkutatni a blogodat a megadott listán, de sehol sem lelem. Élek a gyanúperrel, hogy nem is neveztél be a versenybe. Nyugtass meg, tévedek és csak bénaságomnak tudható be a pillanatnyi kudarcom.

      Törlés
    6. aliz2. (Válasz erre):
      2010. 08. 28. 16:20
      @kalozradio
      ...valahogy ugy, ahogy irod! mi részei vagyunk, de ő hozzánk képest...mérhetetlenül (szószerint is!?) tűlnő rajtunk...

      az én blogomra nem szavazhatsz! nem vagyok benne a versenyző 50-ben!:) jó blogolvasást, (és döntést) - azért néha "versenyen kivül" is:)...

      Törlés
    7. aliz2. (Válasz erre):
      2010. 08. 28. 16:21
      @kalozradio
      a 4soros egy (kórus)dal szövege?
      mintha most megszólalt volna bennem dallamostul:)

      Törlés
    8. aliz2. (Válasz erre):
      2010. 08. 28. 16:29
      ja, persze, Padlás, fényév távolság

      és igy látom ezt a sort valahol:(www.zeneszoveg.hu/dalszoveg/27807/kaszas-attila/fenyevtavolsag-zeneszoveg.html ):

      "lehet létezik ŐS, aki..." :)

      micsoda véletlen (véletlen?:) elirás! :)
      ("hogy láss csodát...:)

      Törlés
    9. alozradio (Válasz erre):
      2010. 08. 28. 16:31
      Senkinek a blogját nem szoktam olvasni, így aztán szavazni sem fogok. A Tiédre véletlenül akadtam, de azóta sem tudok leszállni róla.
      A négysoros a Padlás c. musicalből való. Eredetileg Kaszás Attila énekelte. www.zeneszoveg.hu/lyrics.php?lc=8255

      Itt is.

      Törlés
    10. kalozradio (Válasz erre):
      2010. 08. 28. 16:34
      Így van az, ha a rossz idő miatt egyikünknek sincs kedve biciklizni és szinte ugyanazt írjuk le mindketten - egyszerre.

      Törlés
    11. aliz2. (Válasz erre):
      2010. 08. 28. 16:35
      @kalozradio
      :)
      egyszerre irtuk?:)

      Törlés
    12. kalozradio (Válasz erre):
      2010. 08. 28. 16:41
      Igen. :-)

      Törlés
    13. aliz2. (Válasz erre):
      2010. 08. 28. 16:41
      @kalozradio
      :) megint
      csakhogy én ma már bicikliztem is, jósokat!!! :)
      nem is olyan rossz (még) az idő...
      de közben épp elgondolkodtam azon, hogy mennyire fog hiányozni, ha majd pl a hó akadályoz a "száguldásban"...

      Törlés
    14. 15. perenne (Válasz erre):
      2010. 08. 29. 11:27
      Köszi, csak nyugodtan, amikor kedved-időd engedi.

      Törlés
    15. aliz2. (Válasz erre):
      2010. 08. 29. 11:32
      @perenne
      én is kösz a megértést, de most valóban se "időm" (se "kedvem":) nem "engedi"...:) )de főleg az időm, és ettől - mármint az időhiányomtól - a kedvem se olyan , mint szeretném:) :(

      Törlés
  2. Hanna (Válasz erre):
    2010. 08. 29. 12:38
    '' Mert e parancsolat ,amelyet En a mai napon parancsolok neked,nem megfoghatatlan elotted,es nincs tavol toled. Nem a mennyben van,hogy azt mondanad:kicsoda hag fel erettuk a mennybe,hogy elhozza azt nekunk;hogy teljesitsuk azt. Nincs a tengeren tul,hgy azt mondanad:kicsoda megy at erettunk a tengeren...Sot felette kozel van hozzad az ige, a te szadban es szivedben van,hogy teljesitsed ezt.''

    (Moses.V.30.)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. aliz2. (Válasz erre):
      2010. 08. 29. 15:59
      @Hanna
      ó, de jó hogy megjöttél, méghozzá Mózes bölcs szavaival! :)

      Törlés
  3. 19. Űrlény Lajos (Válasz erre):
    2010. 09. 01. 17:25
    Vajon TUDHATJUK-e, hogy milyen Isten? Vajon TUDHATJUK-e, hogy egyáltalán létezik-e? Egy dolgot TUDOK: Én létezem. De már azt sem tudom, mit jelen a létezés (csak annyit, hogy valami olyasmi történik velem, amit joggal hívok létezésnek, de hogy ez mit jelent valójában, arról fogalmam sincs).

    Kinek van igaza? Nekem, az Istenhívőnek (katolikus) vagy az ateistának? Attól tartok, ezt TUDNI nem lehet. Azt hiszem, az hogy valaki hívő vagy ateista (sőt továbbmegyek: evolucionista (én az vagyok) vagy neokreacionista, rasszista vagy toleráns) nem utal arra, hogy az illető mennyire intelligens. Az értékrendjére utal, az alapra, amire a gondolatainak az építményét felépíti. Az, hogy az építmény mennyire lesz harmonikus, kidolgozott, az már utalhat az intelligenciájára...

    Én nem tudom, van-e Isten, de imádkozom hozzá, hogy létezzen, az legyen, akire gondolok, és hogy tudjak hinni benne.

    VálaszTörlés
  4. Gabriella Huszár
    Egy valami bizonyos számomra. Az ön "hangos" gondolkodása csak megerősít engem abban, amit már jónéhány éve, mint meggyőződést vallok a magaménak: Isten, és az univerzum egy, és ugyanaz, a legősibb létezés, minden kezdete. Ehhez azt is hozzáteszem, hogy magamévá tettem már azt a tanítást is, hogy mi magunk is Isten részei vagyunk, ő nem valami kaporszakállú, félelmetes, hol jóságos, hol meg éppen büntetős kedvében lévő öregúr, aki lenéz ránk a magasból, hanem maga az ős intelligencia, aminek minden, és mindenki a része.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ...hàt persze (minden egy, és minden mindennel összefügg...)

      Törlés