2021. augusztus 25., szerda

HÁLA 2008

 arra gondoltam, nem először, már máskor is, de pár napja hangsúlyozottan, és kicsit (lét)összegzően is, (igaz, hogy épp szemétkivivés közben, de mindegy); hogy tulajdonképpen milyen hálás is lehetek (és vagyok is) én: 30 évig a legelőkelőbb szellemi társaságban lehettem, s az ő kincseiket adhattam tovább a tanítványaimnak - irodalom órákon, -színpadon. Az csak mellékes járulék, hogy épp nem sokkal utána említette valaki, egy idős nyugdíjas, emberbarát tanítónéni, hogy -mondták neki - milyen hálásak nekem a tanítványaim az irodalom órákért, hogy később főiskolán, egyetemen jöttek rá igazán, hogy milyen sokat kaptak tőlem, s hogy abból tudnak élni... A hálát visszaküldöm az íróknak , költőknek, akiket taníthattam nekik

és rájöttem, hogy mindenért hálás vagyok, az életemben, még azért is, ami akkor rossznak tűnt, de  így utólag több dolog tűnik jónak, s minden úgy értékelődik át, hogy jóvá lett, legyen, és hála az egész életért -egyáltalán, s hogy végső soron, ha Spinóza útján is haladva visszavezetem ezt a hálát az "ősok"hoz, ahhoz, akit illet, akkor a hála a megnevezhetetlené... akihez szól a leggyakoribb zsidó ima is: a hallél (a hálaima, a halleluja)

és eszembejut Adynk verse: a Köszönöm, köszönöm, köszönöm

Napsugarak zúgása, amit hallok,
Számban nevednek jó íze van, 
Szent mennydörgést néz a két szemem,
Istenem, istenem, istenem 

(...)

Könnyebb a lelkem, hogy most látván vallott,
Hogy te voltál élet, bú, csók, öröm
S hogy te leszel a halál, köszönöm.

és bezárult a kör, (miközben kitágult) , hála a költőnek is. hogy kimondja. helyettem is.



aliz2.
 :: 2008. aug. 24. 23:37 :: 7 komment :: Címkék: ADYemlekezesepizodirodalomvers



7 megjegyzés:

  1. . évi:
    2008. 08. 25. 22:13
    Bizony, utólag hálásak vagyunk, utólag hálát adunk...
    és ez annyira szép érzés,
    no meg maga a felismerés.
    S,hogy nekünk hálás valaki utólag...én is minap töprengtem ezeken a dolgokon:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. aliz2.:
      2008. 08. 25. 22:55
      ...igen, de jó, ha nem csak utólag! :)

      Törlés
    2. évi.:
      2008. 08. 26. 16:47
      A rossz dolgokért nem lehetünk azonnal,
      hogy venné az ki magát?:)

      A jókért természetesen jó, ha minél előbb:)

      Törlés
    3. aliz2.:
      2008. 08. 26. 17:56
      nem tudhatjuk, mi rossz - mi jó,
      s minden rosszban
      van valami jó,
      s viszont!

      Törlés
    4. aliz2.:
      2008. 08. 26. 23:01
      most beugrott ez a pár sor(om) több évtizednyi távolból, amikor még képes voltam rímekben (is) kifejezni magam, úgy rémlik, egy nagy csalódás, érzelmi megrázkódtatás - ha úgy tetszik: "rossz" dolog? - után pedig:

      "(...)

      Tél lett hát a nyárból.
      Dalom nem panasz.
      A rossz élet is jó.
      Élem, mi maradt.

      S oly mindegy, mi éltet:
      bánat vagy öröm;
      a nyarat s a télt is
      neked köszönöm."

      (a rosszat s a jót is - de hát "a rossz (élet) is jó"! - úgy látszik, már akkor is így gondoltam. 1975-ben

      Törlés
    5. évi:
      2008. 08. 26. 23:21
      A rossz dolgokban az a jó,hogy utánuk mindig csak jó jöhet és így tanuljuk meg értékelni a jót:)

      Törlés
    6. aliz2.:
      2008. 08. 27. 0:46
      magában a rosszban is néha meg lehet/ne látni a jót!
      (de egyébként -sajnos- arossz után is jöhet rossz, no meg persze a jó után is jó)

      Törlés