2021. szeptember 25., szombat

TESTVÉRZSINAGÓGÁK 2009

 

ha meglenne (még) Makón a neológ zsinagógánk, akkor ma este elmentem volna oda...



holnap lesz a megtérés szombatja és ma annak az előestje, és rögtön utána vasárnap Kol Nidre, Jom Kipur előestje, és hétfőn Jom Kipur azaz "hosszú nap" a 25 órás bőjt miatt "hosszú" -azaz engesztelő nap...  (és ezzel lezárulnak az új évtől (Ros Hasonotól) számított "félemetes napok" , eldől, hogy beirattunk-e a jók, illetve az élet könyvébe, mert akkor lesz a végső "bepecsételés"..

nos , hétfőn talán bemegyek majd Szegedre a zsinagógába, imádkozni, dél körül lesz a mazkir (remélhetően kilesz a minjen ,a 10 férfi, akik jelenléte kell az imádkozáshoz),

6 után, mikor feljött az első csillag, gyertyát gyújtottam, a péntek estit... akkor már a buszon kellett volna ülnöm, ha be akarok érni a dél 7-kor kezdődő szegedi istentiszteletre,

a gyertyák viszont még mindig égnek..

az persze teljesen szabálytalan a szigorú vallásosság szerint, hogy én most itt a számitógépen pötyögök, meg az is az lenne, ha buszra szállnék... de hát én nem is vagyok "szigorúan" és dogmák szerint vallásos, nem is akarnék az lenni.


de szeretek zsinagógában lenni, szerettem a zsinagógánkban lenni kiskoromban, és szeretem a szegedit is, ami majdnem olyan mint a makói, csak nagyobb, és főleg a kupolájukat szeret(t)em, ami a csillagos éget szimbolizálja, s amire olyan jó felnézni,...

Újvidéken is elmentem a zsinagógába, amiről már tudtam, unokabátyámtól,

hogy szintén mennyire hasonlit az egykori makóira, hiszen ugyanaz a Baumhorn  Lipót tervezte, mint a makóit és a szegedit is... , egy az "apjuk", testvérek... 

az Újvidéki kupolája is hasonló, csak

 

 

a szinek a kék és arany hiányoztak belőle, ott minden fehér - de fénylő - különösen a szines ablakok...

nem volt semmilyen ünnep , mégis az lett, mikor beengedtek Újvidéken, igaz a lámpákat nem gyújtották fel, de imádkozni úgyis csukott szemmel kell, különösen a Smá Jiszroelt, ami eszembe jutott ( azt tudom igazán héberül is) de utána egy kis imát még hozzátettem magyarul is, és az volt a lényege, hogy Istenhez,("Adonaj") az egyhez ("ehod) fordultam,

 és érezni akartam a jelenlétét, és amikor kinyitottam a szemem, a félhomályos zsinagógában, fent az orgonasipok közti résen, egy világitó fényfoltra esett a tekintetem, mintha visszajelzést kaptam volna, hogy igen, jelen van.... akihez imádkoztam...



 azt hiszem, mindig jelen van, azaz rajtunk múlik, hogy jelen legyen...

ahogy a  haszid novellában mondják: Isten ott lakik, ahova beengedik

és ahhoz nem is kell talán a zsinagóga...

de azért ott könnyebb "beengedni"...

és ahhoz nem is kell talán a zsinagóga...

de azért ott könnyebb "beengedni"...

 

 

 

Újvidéken van zsinagóga, néha van is benne istentisztelet, de azon a pénteken, mikor ott voltam, sajnos épp nem volt, de gyakran tartanak benne koncerteket 

 az 50-es években az újvidéki szerbek élőlánccal védték meg a zsinagógát, mikor le akarták bontani

 


Makón, a 60-as évek közepén, hagyták. hagytuk...

most akarunk létrehozni egy Társaságot,  a makói neológ zsinagóga alapitásának centenáriumára, - (de ebből a 100 évből csak 50-ig állt... )

 most az újvidéki, élő zsinagóga képeivel is ráemlékezek (meg a zsinagógaalapitó nagyapánkra...) 



aliz2.
 :: 2009. szept. 25. 22:11 :: 1 komment :: Címkék: MAKOzsinagoga



2 megjegyzés:

  1. . Otto Ladanyi (Válasz erre):
    2009. 09. 26. 20:07
    Koszonom a leveledet, orultem hogy lattad az Ujvideki zsinagogat, azt mondta valaki hogy nagyon hasonlit a makoira.
    Majd beszelunk telefonon.

    VálaszTörlés
  2. Mariann Simenszky
    A zsinagógát a hülyék lebontották,és építettek helyébe egy ronda pártházat.Vallásüldözés,ó!
    Válasz
    4 é.
    Gonda Julia
    Nem egyszerűen vallàsüldözés! Katolikus reformatus stb templomokat nem bontottak le!
    Válasz
    4 é.
    Mariann Simenszky
    Abban az időben már nem volt zsidóüldözés,de aljasság volt.
    Válasz
    4 é.
    Gonda Julia
    Az mindig van@ 😉
    Válasz
    4 é.
    Gonda Julia
    Marmint zsidouldozes.
    Meg aljassag is.neha osszeérnek.

    VálaszTörlés