2020. március 4., szerda

újabb (r)égi rokon(ok)

ükükükapám  Bak Hirsch , az első szegedi rabbi dédunokája a (Bak  József Lázár talmudtudós unokája) dr Pap Róbert...a diszterem első olajfestménye jobbról... szoktam nézegetni,,,s most kiderült hogy ő is (r)égi rokon (1874-1947)...ügyvéd , s a szegedi hitközség elnöke volt....




Ábrahám Vera, a szegedi zsidóság elhivatott kutatója lepett meg vele, aki legalább annyira megörült mint én(?), annak hogy az első rabbi leszármazottja vagyok, aki után már eleve kutat, (sok mindent megtudtam újólag róla...pl hogy mikor kezdte a rabbiságot, állandó hely híján a saját házában tette) most majd közös erővel tovább is megyünk - remélem (s készülünk is valami megemlékezésre , (a működése 1790-es kezdetének 230. évfordulóján, (a sírköve rendbehozatala  után, ami tulajdonképpen eléggé rendben is van, a fűzfa szímbólummal, héber feliratokkal, mészkő...) - ami még titok, nem akarom elkiabálni)

****

ennek a dr. Pap Róbertnek sokat nézegettem mindig a fizimiskáját... modernnek találtam, megejtőnek,


nem hittem volna hogy ő is rokonom, s hogy ez életem alkonyán derül ki, de fő. hogy kiderült, hálás is vagyok a sorsnak, ami mindig tud meglepni...s fontos dolgokkal is...

.***

szembe, a másik oldalon egy olajfestmény díszeleg, aláírása Back Jenő hevra kadisa elnök és kultúr elöljáró, nagyon szimpatikus, derűs arc... valószínű ő is rokon (József Lázár Backnak  mint már mondtam,  28 gyereke volt, könnyen lehet valamelyik leszármazottja? )... még kutatok.... utána (is)

 ők vesznek körül imádkozás közben, gyűlnek,  mint most is Zajin Adarkor...ami Anyu megemlékezése  is....(r)égi rokonok....






a múlt (is) végtelen




4 megjegyzés:

  1. T.K. Milyen nagy öröm lehet ez a felfedezésed. Én az anyai nagyszüleimet még fényképről sem láthattam, dédszülőkről nem is beszélve. Hiányolom is nagyon.:(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát ez valami fantasztikus! (fotói nekem sincsenek sokan:) Back Hirsról pl, ,most kutatunk utána - de olyan rég és olyan vallásos lehetett, akkor még élhetett (számára) a képtilalom(?) Azért nekem nagyszülőkről dédszülőkről van fotó , dédekről olajfestmny is....

      Törlés
  2. Mindazonáltal azt hiszem, hogy Bak Jenő legfeljebb csak névrokon (nem találtam hozzánk illő adatokat :(

    VálaszTörlés
  3. Paloczi Gabi
    En is nagyon orultem amikor kiderult hogy Paloczi Laszlonak, a korelnoknek a kiegyezes korul, vagyok a 6. Izig az egyenesagi leszarmazottja. Miskolczon van egy szep obeliszkje. Furcsa Erzes volt eloszor. Amikor a 1200-1300-as evig talaltam vonalat, az meg egyenesen hihetetlen.

    VálaszTörlés