2021. május 30., vasárnap

újabbkori zsidó "történelem"

 folytatódott az orzse tanárok előadássorozata a bet orim zoomjában

s akaratom ellenére kicsit jobban bekapcsolódtam hozzászólásaimmal, mint akartam volna

u.i. be volt kapcsolva a mikrofonom és először önkéntelenül megszólaltam, persze némi tiltakozásként mondtam:

"ILYEN IS VOLT!"

tudniillik az 1945 c. film jött szóba...s kérdezte az előadó látta-e valaki és csak neki tűnt-e föl az egész elhibázottsága, hogy a háború után belenyugodtak a visszatért zsidók vagyonuk elharácsolásába, mert szerinte nem...

erre jött ki belőlem, hogy de ilyen is volt... mint a filmben, ahol nem törődtek a vagyonnal, csak egy temetéssel...mert nincs fontosabb az embernél, az emberéletnél....



meghallották, nem is baj, s később már (buzditásokra ugyan, de szóltam, kérdeztem)


Pl,mikor az agudáról, meg a mizraczhiról volt szó, meg cionizmusról

jutott eszembe és adtam is neki hangot, hogy mi mizrachiba jártunk az ortodox gyerekek meg agudába, s hogy mennyire nem birtuk egymást... s hogy én hétizsákot követeltem anyámtól mert Erec Jiszrael ba akartam menni, de már másnap... valószinű a mizrachibeli  cionista nevelésemnek köszönhetően




aztán előjött egy kellemetlenebb emlék- arc

dicsérték, milyen remek propagandista volt, (az Új Életben) csak hogy nem a zsidók érdekében, tettem hozzá -bár ne lett volna az.. (a "kommunizmust" propagálhatta és az felülirt mindent)

ne dicsérjék nekem, elvtelenül,csak rá kell nézni az arcára,...


volt neki valami magas beosztása a MIOKnál a 60-as években?:kérdeztem (persze!)
minek következtében a mi zsinagógánkat eladták, de ,stimmel

fejünk fölött adták (adta?) el a zsinagógánkat, minket, makói zsidókat meg se kérdezve... tán le se jött Makóra..

(igen igy volt, a zsinagóga eladásokkal)


aztán meg Hahn Istvánt védtem a magam módján



őt azért marasztalták el, mert bár Orzsét végzett, hátat fordított a vallásának később, sőt bibliakritikus lett

én arra emlékszem, mindenki szerette a szegedi egyetemen, ő volt mindenki  Hahn Pista bácsija, ókori történész, és arra is emlékszem, itt van a polcomon, milyen szép könyvet irt a zsidó ünnepekről )azt a fordulata előtt tette - mondják)

szerintem senkit se szabad kiszabaditani a korából, csak úgy, benne lehet vizsgálni


maga az előadó történész is hangoztatta, nincs objektiv valóság, és a források korabeli újságcikek se adnak kellő képet a történelemről (pedig azt kutatja!)

hát valőban...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése