2021. május 24., hétfő

BÖRÖNDÖS FOTÓ (2008)

 Böröndös foto

1944. máj. 24.
kép hátlapján a nevem áll, becézett formában, ahogy egy alig másfél éves kislány megnevezéséhez illik is. És ott a dátum: 1944. május 24. És nem tudom, hol vagyok rajta! Otthon e még vagy a gettóban már. (Az biztos, hogy Strasshoff, Zlabings meg Theresienstadt előtt - kicsivel (ami ekkor még akár Auschwitz is lehetett volna) - Mindenestre a fotó főtémája a bőrönd - elég beszédes. Bár, tulajdonképp játékszer is lehetett- jobb hiján, ahogy a másik kezemben van is egy, babaféleség, amivel ugyan nem igen törődök. A gondterheltség a bőrönddel kapcsolatos mindenképp. - A kép nem volt meg nekünk, fiatal tanár koromban hívott ki egyszer a tanáriból egy gimnazista lány, a képpel a kezében, mondván, hogy anyukája küldi, én vagyok rajta. Az anyukája régi, jó ismerőse volt a családnak. (Anyukámmal együtt dolgoztak, nagynéném varrodájában.)Örültünk a képnek. Nem is törtem a fejem a dátumon, úgy tudtam, ez a gettóba kerülésünk előtt készülhetett, de a dokumentumok szerint május 23-án , tehát a kép hátlapján levő dátumot megelőző nap már a gettóban kellett lennünk. Az előbb írtam egy emailt szorgalmas-lelkes mindentudó helytörténészünknek aki a makói zsidóság történetét dolgozta fel- a vészkorszak idején. Kérdeztem tőle, hol lehettem én , szerinte, május 24-én, 1944-ben, hátha ő jobban tudja. A levél tárgya: 1944. május 24. Csak azon csodálkoztam, mikor már elküldtem a levelem, hogy lehet, hogy a dátum is: május 24.
Hát mert ma is az van! Helyek, idők! egybeesések! Hát hol is lehettem én pont 64 évvel ezelőtt?...
aliz2. :: 2008. máj. 24. 18:52 :: 6 komment :: Címkék: , elmelkedes, emlekezes, foto, tortenelem




2 megjegyzés:

  1. Erre emlékszem! Nagyon megfogott az írás, de a kép még annál is jobban!

    VálaszTörlés
  2. igen, ez egy szenzációs, ikonikus kép ( a története is!)(lett--
    !)

    VálaszTörlés