2021. május 23., vasárnap

ősapám, Szeged első rabbija évfordulójára...

 1790-ben választották meg ősapámat rabbi Zwi Hirsch Backot rabbinak a szegedi zsidók; ő volt az első rabbi Szegeden, de 54 évig egyhuzamban!

elfelejtette a család, elfelejtette a közössége?!

az archivum vezetője nem!, irt róla többször is, még  hogy én rátaláltam volna ---és miután én kb egy éve felfedeztem őt a családfámban , (jobb későn, mint soha!)  beszéltünk is róla, hogy kéne csinálni valami emlékezetet neki... 2020-ban a szabályos - 230. -évfordulóra - 

aztán jött a covid, és elfelejtödött (újra) , elnapolódott mindez...

a napokban olvasom, hogy - covid ide covid oda - Löw konferencia volt Szegeden.. szép...

látom a jegyzeteimben, 10 éve is

(a 200 éve született Löw Lipót emlékére)  ...

Ősöm 95 évesen halt meg..."el van temetve az ősz agg, ki kis községbe lépett, s egy virágzó félben levő nagy községet hagyott hátra" - olvasni nekrológjában..

csak úgy elgondolkodtam, ha nem lett volna az ősapám... tán a Löwök se alkothattak volna Szegeden!

Legyen áldott rabbi Zwi Hirsch Back emléke!!!!

1843 ápr 28-á n halt meg... 2023-ban kerek fordulója  lesz,  180 éves!!! talán akkor meg is ünnepelhetnénk, megtarthatnánk végre a jahrzeitját!!!! !

Igazán megérdemelné!!!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése