2021. május 25., kedd

Fekete sas u 22

 kiskoromtól tudom, anyu mondta, hogy a Bartos Gyula Kossuth dijas szinész rokonunk volt (valamilyen nagybácsi) (büszke is voltam rá, mert az irodalmi olvasókönyvünkben Moliere Fösvényeként szerepelt :)

később az is kiderült egy félfüllel hallott szegedi hitk-i beszélgetésből, (akkor volt a zsinagóga 100 éves jubileuma) hogy Janikovszki Évának is nagybátyja a szinész... rokon (persze , Bartos Lipót könyvkereskedő a nagyapja)

...

de nem találtam adatokat róluk (ez a Bárány vonal, nagyanyám apai ága)

tegnap egész véletlen egy 1942-es izr hitk listán megtaláltam Bartos Mór épitész nevét...

s mellette a lakcimet... Fekete sas utca 22....



azonos Aranka nénim (Bárány nagymamám testvére ) lakhelyével!

no csak, ez nem lehet véletlen... 

családi fészek lehetett...

(az más kérdés, hogy Aranka nénit már társbérletbe kényszeritették az akkori törvények! később meg az ablakkilincs lett a végzete:(

6 megjegyzés:

  1. Úgy emlékszem, Máriskóék is ebben a házban laktak.

    VálaszTörlés
  2. ugyanebben?! Aranka néni a kiugró ablakok mögött (közel volt a konzi, ahova mindig benézett (meglátogazott) (egy Sportszelettel) mig bejértam oda...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. egyébként találtam további érdekes adalékokat s képeket a" házról" azaz a palotáról . u.i "Keleti palota" volt az eredeti neve!

      Törlés
  3. Keleti? Az építész nevéről? Milyen lassan vész homályba a régi Szeged. Jó, hogy mindennek utána tudsz nézni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. NEM TUDNI HONNAN, a kovácsolt vas kaput mindenesetre más csinálta, majd még visszaétérek ,mert gyönyörű belső képeket találtam! :) (a ház több mint 100 éves!)

      Törlés
  4. már Bárány Salamon dédapám (Aranka néni és nagyanyám apja) is ott lakott, onnan temették, az volt a "gyászház"...

    VálaszTörlés