2021. május 24., hétfő

ÉN EZT NEM BIROM (2007)

 2007. május 25.

Igen, nem bírom...

Tallózok a legutóbbi És netes online változatán. Keresek valamit, és mit találok: Csaplár Ferenc (1940-2007.) Csak így. Brutálisan. Zeusz... így hívtuk, egyetemi énekkarra együtt jártunk, a bölcsészkaron, amúgy két évfolyammal fölöttem. Mindig mosolygott, (bár komoly fíú volt,) kicsit raccsolt. Aztán Kassák kutató lett. Meg a Petőfi Irodalmi Múzeum igazgatója. A húga, Angéla, itt tanított pár évig Makón, éneket, majd felkerült Pestre, a Szépirodalmi Kiadó nagytekintélyű igazgatójának - jóval fiatalabb - felesége lett - de ő meg már (egyidősek voltunk pedig) rég elment. Most a bátyja is. Még nem bírtam végigolvasni a nekrológot.

Nem bírom én ezt...

Most miután elolvastam, még kevésbé...

Két éve súlyos baleset, autó ütötte el. Felépül. És nemrégiben egy újabb baleset. Tervek a Kassák évfordulóra. S előtte való nap, hogy levennék a gipszet a lábáról (mindkettő eltört!), leveti magát a kórház harmadik emeleti erkélyéről. Aznap este megy le a rádióban a vele készített interjú.

Már a balesetek is öngyilkos tendenciát mutatnak.

Egyedül élt. Egész életét egy másik ember (Kassák) életének pontosabban életművének szentelte.

Nem akart tovább élni.

Miért...

Hiába az elismerések (Széchenyi díj) , az irodalom-, képzőművészet-, zeneszeretet... (nem volt véletlen hát az énekkaros közös múlt) (Olvasom jegyre sokszor nem is telt, csak szünet után ült le a karzat üresen maradt ingyen helyére...megrázó.)

Nem akart élni

Miért

Zeusz... Ott vagy-e már az Olümposzon? s lemosolyogsz?




aliz2. :: 2007. máj. 25. 6:19 :: még nincsenek kommentek :: Címkék: nekrol

8 megjegyzés:

  1. N.Á. Az arcára irva is ott a válasz...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. mármint némi életúntság: vagy/és keserűség?

      Törlés
  2. Zeusz... Egyidősek voltunk. A Kossuth Lajos sugárúton gyakran szembe találkoztunk. Én tudtam, hogy ő a Zeusz, ő viszont nem ismert (meg) engem. Soha nem mosolygott. Örülök, hogy szépen emlékezel meg róla.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. sajnálom, hogy meg kellett.. (kicsit mindig is a fellegekben (az Olymposon?) járt....

      Törlés
    2. a képen mintha elfojtana egy fényképésznél szokásos mosolyt, kinnal...(mintha tilos lett volna neki!)

      Törlés
    3. jut eszembe ,irtam is... énekkaron mindig mosolygott! (tán az imádott zene hatására)

      Törlés
    4. Valami titka volt, én midig ezt éreztem, ha megláttam.

      Törlés
    5. biztos! (ámbár, kinek nincs,!)

      Törlés