2021. május 16., vasárnap

JUBILEUMOK, ZSINAGÓGÁK (2013)

 JUBILEUMOK, ZSINAGÓGÁK

a szegedi zsinagóga 110 éves fennállását ünnepli holnaptól...istentiszteletekkel, találkozókkal, s megnyílik végre a Löw Immanuel szoba is, és ünnepi hangversenyen Varnus Xaver, Lajko Félix valamint a Szegedi szimfonikusok Mendelsohn hegedűversenyét játsszák Kosztándi hegedűművésszel... (be kéne menni,- ha nem fájna a lábam!- meghallgatni, megnézni - emlékezni dédapámra Löwinger Salamonra, aki elöljáróként jelentősen hozzájárult adományával is a zsinagóga felépítéséhez. A nyitás után, 110 éve, 1903-ban itt volt aranylakodalmuk (Rosenfeld Jozefával) egybekötve nagyszüleim (Löwinger Miksa és Bárány Mariska) esküvőjével
...és jövőre lenne 100 éves a makói zsinagóga, amit nagyapám Löwinger Miksa is alapított... és amibe még én is járhattam kislánykoromban (mégha ezért meg is kaptam a magamét az általános iskolai igazgatónőmtől, 50-es évek elején,), de amit 1965-ben (akkor már egyetemre jártam, Szegeden ) különböző megfontolások miatt LEBONTOTTAK!
most azon vagyunk, hogy méltó módon megemlékezhessünk illetve szó szerint emlék(műv)et állíthassunk a zsinagóga (hűlt)helyén legalább egykori zsinagógánknak.... és őseinknek....
a makói olyan volt mint a szegedi csak kisebb és még szebb! Azt mondták az egykori jeruzsáleminek mintegy mása...
emlékszem világoskék és arany színeire... hogy is lehetne visszavarázsolni?





aliz2. :: 2013. máj. 16. 17:36 :: még nincsenek kommentek :: Címkék: MAKÓ, múlt, Szeged, vélemény, zsinagóga















1 megjegyzés:

  1. Gonda Julia
    ...megcsináltuk!
    Válasz3 é.
    András Lednitzky
    Rég volt, szép volt, akkortájt nagyobb közösség is volt, s adakozók, adományozó kedv. Ma már csak az állam, s Kormánya támogatásából valósűlhat meg a szegedi belső rekonstrukciója. Talán még láthatjuk.
    Válasz3 é.Módosítva
    Bazsóné D. Ibolya
    Én még emlékszem a makói zsinagógára, bár csak kívülről láttam.

    VálaszTörlés