2022. április 16., szombat

NAPLÓRÉSZLET APÁMRÓL 2011 ÁPR 16

 

keresem különböző feljegyzéseimet, irásaimat apámról

nem olyan nehéz, van szép számmal, még itt a blogbejegyzések közt is

lányomnak gyűjtök "anyagot"...., illetve próbálom átadni, amit én tudok, mondhatok róla, akit  nem ismerhettem, mert pár hónapos voltam , amikor "elvették" tőlem az apámat. Ő nem jött haza a munkaszolgálatból... (mi igen a deportálásból...)

emlékeztem az egyik régi naplómból egy oldalnyi szövegre, ma azt gépeltem be emailbe, 1969-ben irtam, azaz pontosan annyi idős koromban, amennyi most a lányom... nem lehet véletlen...

ma van a holokauszt emléknap is. azaz tegnap lett volna (a szombat miatt); csak erről sajnálatosan megfeledkeztem, akkor gyújthattam volna egy mécsest, és tehettem volna le az emlékezés kövét... az emléktábla alá, ahova az ő neve is fel van vésve... (de majd, holnap pótolom)

most emlékezésként ide irom ezt a 26 éveskorombeli naplórészletet, amit a 26 éves lányomnak is már elküldtem, az apámról, a nagyapjáról, kit sohase ismerhetett, még annyira sem , mint én....s arról, aki nem érhette meg , hogy nagyapa legyen, apa is csak éppenhogy...

1969. július 20.

Apám 25 éve halott. S a napokban megismertem. Filozófiai-logikai tanulmányát gépeltem le, s ez jó mód volt arra, hogy agyamba kopogjam-véssem tárgyilagos-tudományos szavait. Ő nagy ember lehetett azt a témát kereste és dolgozta fel, ami a legáltalánosabb, legegyetemesebb - s a legkevésbé partikuláris. Mert elrejtőzni a sorok mögé - és ami ennél is több: merte a 60 oldalas tanulmánya után, hosszas bizonyítási eljárások és szellemes polemizálás után (Kanttal, Russellel) az egész tárgya, a logika alól kihúzni a talajt, miután valamennyi alapelvet már úgyis egyetlen, az "ellentmondás törvényévé" redukált."
 - Izgalmas olvasmány volt, és számomra -ha néha nevettetően sziporkázón-szellemes is - de leginkább megrázó.  Nem csak a halál miatt, ami a lapok és közém állt. Éppenséggel a gondolatok legyőzték a halált.  Majdnem beszélgettem  Apámmal, csak éppen az bosszantott, hogy nem kérdezhettem tőle, s nem mondhattam el neki itt-ott ellenvéleményemet. - De végig az volt az érzésem, hogy ez az egész írás egy menekülés, menekülés egy olyan világba, a logika világába, ahol minden, mindentől függetlenül i g a z  kell, hogy legyen. Annál szomorúbb, hogy ez a világ olyannak mutatkozott, ahol a tételek tulajdonképpen csak negatívumok, s a törvények keveset, - majdhogynem semmitmondó - üres formák.  A 61. oldalt nem írhatta meg, a címet cáfolva ("A logika értemét") halt meg. De tulajdonképpeni művével is kétségbevonta azt. Túlságosan átláthatott a dolgokon. Egyetemes összefüggéseiben látott mindent, önmagát is; és ezért nem tudhatott harcolni önmagáért, megmaradásáért, minden erővel. Vagy mert tudta, úgyis hiába. A rossz, a gonosz sokszor erősebb -  a történelem többnyire ezt igazolja. És a legjavát pusztitja - rásejtve, hogy ott az igazi ellensége, mert ismeri lényegét. - Apám halála egy olyan elementáris hiány, űr bennem, amit - már tudom - , nem tölthet be semmi és senki. Ha nem lett volna ilyen rendkívüli elme, akkor is így érezném, de tudva, vagy legalábbis sejtve, ki volt, ki lehetett volna (ha nála tényleg a külső körülmények - hagyják!) akkor egy tehetetlen düh önt el, és a választalanul hagyott, értelmetlen  m i é r t ? kérdésözöne. Soha-soha nem tudok és fogok belenyugodni,. hogy nincs. -


aliz2. :: 2011. ápr. 16. 20:31 :: 1 komment :: Címkék: apaemlekezeslanyomnapló





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése