2022. április 16., szombat

MAGÁNYOS EMLÉKEZÉS 2010 ÁPR 16

 

április 16 - pár éve " holokauszt emléknap" lett, "államilag"...

pontosabban, nem tudom, mit jelent ez "gyakorlatilag",  "hivatalosan" ...

A mi kisvárosunkban, ahol az egész zsidóság hovatovább "emlék"  - nemigen tudok szervezett megemlékezésről...

mindenesetre a zsinagóga kapuja nyitva volt,  és meg lehet emlékezni a holokauszt áldozatairól az emléktáblájuk előtt (mint minden évben ilyenkor, bár most semmi plakátot nem láttam erről a városban)

ma teljesen egyedül voltam ott. azaz mégsem egyedül. annak a sok-sok meggyilkolt embernek az emlékével, akiknek a neve - egyre inkább festékjüktől kikopottan, és nehezen olvashatóan - sorakozik a zsinagóga udvar falára elhelyezett márványtáblákon. Sorban az apám nevével. Odahelyeztem a neve alá az emlékezés kavicsát. mécsest is gyújtottam, de mire lehelyeztem, elfújta a szél a lángot. Bennem ég tovább...

emlékezem azokra, akikről nem lehetnek emlékeim...




 a zsinagóga csendes nyugalmában égett  2 gyertya...


épp akkor szólalt meg a mobilom, lányom üzent Pestről - korábban említettem neki, hogy majd az ő nevében is fogok emlékezni zsinagógában - a -soselátott-nagyapjára..


6 előtt még visszamentem (akkor már be volt zárva a kapu), de a zsinagóga homlokzata gyönyörű fényben fürdött:






 előtte, az út mentén - empatikusan - sárgállottak az árvácskák...




aliz2. :: 2010. ápr. 16. 23:37 :: még nincsenek kommentek :: Címkék: emlekezesMAKÓzsidóságzsinagoga





1 megjegyzés: