2021. április 25., vasárnap

KÉPESLAP A MÚLTBÓL (2008)

 KÉPESLAP A MÚLTBÓL

Előkerült ez a régi lap, egy antikváriumból...
Igen, Anne Frank írta... a barátnőjének, 1937-ben, 8 évesen.
A lap egy újévi üdvözlet,(képes hátlapján:"Viel Glück im neuen Jahr", fölötte egy havas tájat belengő harang ("ne kérdezd, kiért szól..."!) és négylevelű lóherék - amik tudvalevőleg szerencsét kell(ene), kellett volna, hogy hozzanak...
De - mint tudjuk - hiába költözött Németországból a zsidóüldözés elől a Frank család Hollandiába, az itteni német megszállás után rejtőzködni kényszerültek, egy ház "hátsó traktátusában", itt, teljesen elzárva a külvilágtól, "raboskodva" írta a 13-15 éves Anne naplóját, addig, amíg fel nem fedezték rejtekhelyüket, és el nem vitték őket koncentrációs táborba, ahonnan egyedül az édesapa Otto Frank tért haza, aki 47-ben megjelentette a megtalált naplót. Amit azóta több mint 65 nyelvre leforditották.
Én még kislányként - hasonló korúként- mint a naplóíró Anne volt- olvastam... Később megjelent a teljes szöveg is, de nem volt bátorságom, felnőtt fejjel újra elolvasni se.
Most az egyik zsidó közösségi internetes oldalon olvasom, a napokban , felírta valaki, hogy az RTL-en megy a film róla, de nem bírja nézni... "Kislány koromban olvastam a könyvet, régen láttam már a filmet is....de most nagyon mélyen érint... " írta magyarázatul és még oda rakott egy "síró vagy nagyon szomorú" jelentésű ikon-t) Én nagyon megértem! Én is valahogy így vagyok..., így lettem....
De valaki feltette az amsterdami Anne Frank ház-múzeum weblapjának linkjét, és hosszan elidőztem -korábban nem ismert fényképek- nézegetésével... és még szomorúbb lettem... és sok mindenen elgondolkodtam... és egyre szomorúbb lettem....
Beleolvastam a netre feltett naplóba is: "magamfajta lánynak igen szokatlan érzés naplót írni. Nemcsak azért, mert még sose írtam, de azt hiszem, később sem engem, sem mást nem érdekelnek majd egy tizenhárom éves kislány vallomásai. De hát ez tulajdonképpen nem fontos. Nagy kedvvel látok neki."(1942. június 20.) ...."Állandóan keresem a módját, hogyan lehetnék olyan, amilyen lenni szeretnék, és lennék is, ha... nem volnának mások is a világon." 1944. augusztus 1-én ez az utolsó bejegyzés utolsó mondata ...
Mennyit írhatott volna még...Mennyit élhetett volna még!
aliz2. :: 2008. ápr. 25. 22:26 :: 4 komment :: Címkék: iras, kiallitas, konyv, mult,












Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése