2021. április 27., kedd

elveszett apáink

 apátlanul - nem egyedül

    90éves Ferge Kecskeméti Zsuzsával életútinterjú---

leghamarabb még a felrakás idején, éjjel hivta fel rá figyelmem bloggerina társnőm,  eme szavakkal:

Most néztem meg Ferge Zsuzsával a beszélgetést, 90 éves kora ellenére csoda friss szellemű. Ajánlom, ha még nem láttad volna. A nagyapja Makón élt.

személyesen is ismerem -válaszoltam. Az ő nagyapja Kecskeméti Ármin főrabbi volt, mint az én nagyapám Löwinger Miksa hitközségi elnök ugyanakkor (szépen irt is róla(, a Csanád-megyei zsidóságról szóló könyvében)

a beszélgetésből kiderült még egy közös vonás(unk) !

apáink révén...

F Zs apja: Kecskeméti György a Pester Lloyd felelős szerkesztője volt (német nyelvű budapesti napilap)



Ferge Zsuszsa igy válaszolt a kérdésre, mi lett vele a háborúban...

"..kicsit sánta volt, tehát nem hivták be rendszeres munkaszolgálatra, és a Lloydnál a nevét levették a lapról, de azért ő csinálta továbbra is felelős szerkesztőként a lapot, és aztán, a 13. születésnapomon, 1944 ápr 25-én, behivták a rabbiképzőbe, ami most a zsidó egyetem, és onnan elvitték Csepelre, egy táborba, ahol összegyűtötték az összes pesti zsidó-nemzsidó(?) újságirót, írót, és ezt a tábort deportálták, és innen nem tudjudk, hogy a vagonban halt-e meg vagy még élve elérte a koncentrációs tábort. EZt nem tudjuk, Anyám kereste azokat, akik vele voltak, de azok is, mind elpusztultak, úgyhogy semmit nem tudtunk meg, nem tudom hogy halt meg. azóta se tudom...azóta is minden nap kérdés, KÉRDÉS számomra"

és később, közbevetőleg a háború utáni időkről::



"hogy az apám nem volt,az egy akkora űr volt, amit nem lehetett betölteni"


Mintha magamat hallanám!


1 megjegyzés:

  1. Zsófi Bodor
    Nagyon tetszett, és külön örülök,hogy a végén az emberi méltóságot kiemeli.
    Ennek vagyunk hiányában.....
    Válasz1 é.
    Gonda Julia
    igen, a beszélgetésben! szerintem ez a legfontosabb, öregkorban fokozottan, nézd csak (én is irtam róla, meg fotóztam): https://aliz-napok.blogspot.com/.../egy-meltosagteljes...
    egy méltóságteljes néni
    ALIZ-NAPOK.BLOGSPOT.COM
    egy méltóságteljes néni

    Zsófi Bodor
    Gonda Julia igen, olvasom az írásaid.
    Én ma vettem meg A döntés című könyvet, és az arról szól, hogy a legkellemetlenebb helyzetből is ki lehet a jót hozni, a saját érdekünkben.

    Gonda Julia
    Zsófi Bodor ismerem,de ez igy túl sommás, meg aztán többről van szó, mint csupán "kellemetlen" helyzetről!!!

    Zsófi Bodor
    Gonda Julia én sem úgy írtam, és tudom mi a lényeg
    ...

    Gonda Julia
    nekem bizonyára elviselhetetlenebb és kevés a kellemetlen szó

    Zsófi Bodor
    Gonda Julia a legkellemetlenebb nem egyenlő a kellemetlennel.
    Persze,--nem indítanék ,vitát, mert tudom az érintettség más érzéseket vált ki.

    Gonda Julia
    ugyanaz a szó csak felsőfokban! nem változtat a szó hangulatán..a többit inkább hagyjuk, valóban!

    VálaszTörlés