2022. december 18., vasárnap

ugyanazok a könnyek és fények

 lemaradtam a szegedi hanukáról, gondoltam elmegyek  jobb hiján Makón a 4 adventjére is, mikor befutott egy msn B. ZS. tól hogy legyek 4-kor az emlékjelnél , mert meggyújtjuk az első gyertyát (mi is)

megörültem neki (majd legfeljebb kések az adventről, annyi baj legyen)

össze is verődtünk, bár sajnos megfogyatkozva, Zs. húga után nemrégiben a férje halt meg...

meggyújtottuk a gyertyát



s érzem, hogy mellettem Zs. sir, rá néztem, szabályosan potyogtak a szeméből a könnyek...

elénekeltük a Moaj zurt...

eszembe jutott , amikor gimista koromban hegedültem... s mondtam most Zs unokájának kéne (de ő Pesten zenetanár))

boldog hanukát kivántam, Hag Saméach

és át karikáztam a hagymatikum elé, az adventi koszorúk, meg karácsonyfa szinhelyére

ott énekelt már épp a vagyeskat, majd L (országgyűlési képviselőnk) ird és mondd egyetlen egyszerű karácsonyi mondatot mondott üdvözlésként a mikrofonba! aztán a soros katolikus pap jött beszélni

 

ő egy történetet mesélt el, teológus korából, mikor a szegedi Kárász utcán megjelenitették a betlehemi játékot, és észrevették, hogy egy bácsi könnyes szemekkel nézi őket,,, kiderült hogy a felesége meghalt nemrégiben, és megköszönte, hogy fényeik némileg feloldották gyászát


gondolom Zs könnyei is ugyanezt jelenthették a chanukai gyertya fényére nézve


mert egyformák vagyunk, örömben, szomorúságban - s a fény  is ugyanaz! akár chanukaiakár adventi gyertya a forrása


4 megjegyzés:

  1. Milyen gyertyákat gyújtsak? Három napja halt meg a vejem édesapja. Egyedül, ledőlt, ahogy este hazaért. Talán fáradt volt. Szívmegállás, mondta a boncmester. (Vallásosak se voltak.)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnálom...a szív ilyen..bármikor megállhat...biztos elfáradt:( mécsest szoktak gyújtani...a láng azt mondják a lélek...

      Törlés
  2. Gonda Julia
    Az első makói chanuka gyertya gyújtása

    László Müncz
    Hiszem és bízom abban nem ez lesz az utolsó.Szüleink fentről most büszkék néznek le Rátok, Hirsch Zoli áll a háttérben ?

    Gonda Julia
    miért lenne utolsó idén is lesz még 7, holnap a zsinagógában is pl .(igen ő, aki rossz helyre néz)

    Hirsch Manyi Maria
    Gonda Julia miert gondolod hogy rossz az a hely?🤣

    Gonda Julia
    Hirsch Manyi Maria mert nem az emlékjelre és nem a gyertyákra - azért

    László Müncz
    Gonda Julia arra gondoltam ,hogy jövőre és évek múlva is lesz aki gyújt és emlékezik.

    Gonda Julia
    László Müncz lesz.

    VálaszTörlés
  3. Zsuzsa Báron
    Maroknyi kis csapatunk....a világ összes zsidóságát képviseljük....

    Andrew Sandor
    Thank you ❤️

    László Müncz
    Makót még a mai napig is úgy emlegetik mint a "kisJerusalem

    VálaszTörlés