2020. november 23., hétfő

kései kántorsirató

 valahogy eltűnt az élet(ünk)ből a mi drága kántorunk....

különösképp az 1965-ben lebontott templom(a) óta...

én akkor már egyetemre jártam, Szegeden

és valahogy el is távolodtam tőle, a zsidóságomtól(?) (mit azért nem mulasztottam el elmondani a környezetemnek -dacból? óvatosságból?_ támadásokat kerülendő?  pedig...akkoriban mindenki eltitkolta a "származását") de Szegeden se jártam a zsinagógába, pedig Raj Tamás volt akkoriban a rabbi (ahogy egyszer már kezdő tanár voltam s a hitközségi irodában összetalálkoztunk, (sirok gondozását intéztem) s kézfogása mellé örömét is kifejezte, hogy lám vannak még zsidó fiatalok...)

de én akkoriban nem foglalkoztam a zsidóságommal, vallási kérdésekkel

(emlékszem egyszer felolvastak a tanáriban egy közleményt, (a Párbizottságtól jött) mi szerint tanár nem járhat templomba....ami azt illeti én nem is járhattam volna, mert akkor már nem volt hova!)

bár gyerekként, szorgalmasan eljártam Schulmann bácsi héderébe, elég sokáig (emlékszem, még gimista koromban is - a régi zsidó iskolában, amit akkor még meghagytak, később árúház lett belőle, a templomból meg ugye pártbizottság.. szóval egy chanukai ünnepségen még hegedültem, a Moaj Zurt!)

de ahogy nőttem, mintha kinőttem volna belőle is...?

szégyellem, de egyszer volt egy olyan gondolatom is, hogy aki ilyen okos, intelligens ember, mint ő, biztos nem is hihet azokban a bibliai mesékben amiket nekünk tanitott,,,,

***

...nemrégiben nyomozásba kezdtünk, mi lett vele, hol van eltemetve

még olyan (ál)hirt is kaptam , külföldi rokonomtól , hogy Amerikába ment...

dehogy is, most kiderült az adt-n is,  hogy 65 után is mennyire szorgalmas, volt, a környék városaiban is látta el szolgálatát, ünnepségeken, temetéseken, szinte utolsó percig és 1978.- ban halt meg,Vásárhelyen temették, rokonai mellé ... (eredeti családja (felesége, két gyermeke)  Auschwitzban pusztult el,  imái zokogásszámba mentek mindig, mindig komoly volt.... mint aki mindig  gyászol...)

 ime gyászjelentése az Új Életből:



Legyen áldott az emléke

és bocsássa meg nekem eltávolodásomat, az akkori vallásellenes korban lehet a magyarázat, én azt hiszem -s nem tudunk kibújni korunkból (?)

de én nem bocsátom meg magamnak.....

4 megjegyzés:

  1. F.I. Én személyesen ismertem bejárt a boltba nagyon kedves és jó hangú kántor volt.Mesélt az életéről is amit bizony megkonnyeztem!Nyugodjon békében!

    VálaszTörlés
  2. L.M. fakadjon áldás emlékéből.

    VálaszTörlés
  3. Andrew Sandor
    O vitt a fülemnel fogva tanulni a Barmitzvara, a foci pályáról!
    A legjobb ember volt! A mai napig is megvan az O aláírt ima könyvem Tőle!

    VálaszTörlés