2020. november 16., hétfő

Janikovszky (Kucses) Éva naplója

 nov 10

ezt a könyvet feltétlenül meg akarom venni, remélem, még hozzájutok, mert szerintem kapós is lesz

janikovszky éva gyerekkori naplója



engem személyesen is érint.... amúgy...mert egyik fontos szereplője a Kardos Gabi, aki (persze mindig is tudtam) egykori gyerekkori szerelme volt (bár a könyv egyik "kimutatása" szerint csak 80 fokos hőfokú, de jó pár hónapos, a barátságuk meg életfogytiglani) ...5-6 kitépett lap hozzá is került, amit majd jóval késóbb, már Gabi halála után, özvegye Vera , ki az én unokatestvérem, visszaküldött. s most igy kerülhetett a könyvbe Jóban voltak mindhárman ... mig csak éltek...

(plusz még pontosan kideritetlenül,de azt hiszem távoli rokonok is vagyunk Bartos -Bárány részről)

naszóval mindettől függetlenül is, remek, friss, üde és humosros olvasmány lehet, bár vészes időkben iródott 1938- 44,a háborúban.... a szörnyű háttér is jelen van a zsidó nagyszülők sorsának érzékeltetésében, anyja szomorúságában... és a sajátjáéban is... 

megható volt az egész beszélgetés, főleg fia miatt, gyönyörűség volt hallgatni, hogy beszél anyukájáról!


alig várom, hogy kézbevehessem a naplót!

---

addig is pár töredék : 1944. junius 18:

"ma viszik el Nagymamáékat, talán épen most, marhakocsikban, nem tudom hova. Úgy keringenek a fejemben a fogalmak, képek, szavak, (...)

Anyu állandóan sír és én nem bírom vigasztalni, csak lődörgök össze–vissza, lehetőleg nem vagyok itthon, és ha sírni kezd kirohanok a szobából és becsapom az ajtót. (...)

Sokat köszönhetek az iskolámnak és a tanáraimnak, hálával és szeretettel gondolok vissza az ott eltöltött nyolc évre, bár 1944-ben szomorúan fejeződött be a kapcsolatunk. Március 19-e, azaz a németek bejövetele után az egyik tanórán kicsapódott az osztályajtó, berontott két fényes csizmájú SS-tiszt. Felemelték a karjukat és elordították magukat: Heil Hitler! Legkedvesebb tanárnőm üdvözült mosollyal viszonozta a náci üdvözlést, ettől félzsidóként idegösszeroppanást kaptam. A németek azonnal lefoglalták az iskolát hadikórháznak, hamarosan elvitték a nagyszüleimet is. Az osztálytársaim kísértek haza, estére belázasodtam és skarlátos lettem, nem tudtam a többiekkel együtt letenni a hadiérettségit. 


Amikor az őszi pótérettségin a gimnázium Bocskai-díszegyenruhájában megjelentem vizsgázni a tankerületi főigazgató színe előtt, rám rivallva megkérdezte: hogy merem meggyalázni a magyarok viseletét. Amikor bátorkodtam jelenteni a később háborús bűnösként elítélt méltóságos tankerületi főigazgató úrnak, hogy a gimnázium növendékei ezt az egyenruhát kötelesek a vizsgán viselni, azt felelte: de nem a zsidók. Hazarohantam átöltözni, majd jelesre érettségiztem. Az alma materre emlékezve ezt a traumát nem tudom elfelejteni.


7 megjegyzés:

  1. P.M: Pollák Marianna
    Én már olvasom, szuper, már itt látszik a szemlélet, a stílus, a humor; és tele ismerős nevekkel, helyekkel, történetekkel. 🙂

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. remélem, hozzájutok én is, majd megrendelem - azt hiszem, apukád is benne van? (Gabi mellett)

      Törlés
    2. P.M. Nem találkoztam a nevével, Kellner Jancsit, Szász Pétert emlegeti, apu nem bukkant fel, eddig legalábbis nem, 41-nél járok.

      Törlés
    3. akkor lehet hogy keverem valamivel? majd kiderül (én csak töredékeket ismerek még)

      Törlés
    4. A Barossba járt Kardos Gabiékkal, nem tudom, egy osztályba/évfolyamba-e, de egy társaság voltak. És volt is kapcsolat egész életükben.P.M

      Törlés
    5. Tudom! én még egyetemista koromban Gabi révén ismertem meg apukádat!

      Törlés
  2. Tomi Ladanyi
    Gabi gyakran jart vissza Magyarorszagra, mindig az volt az erzesem, hogy foleg omiatta.
    · Válasz · 51 h.
    Gonda Julia
    lehet....

    VálaszTörlés