2020. november 4., szerda

a livornoi zsidó festő

 Modigliani....




egész kezdésig azt hittem, egyedül nézem végig a Modiglianiról szóló filmet,,, a szokásos vasárnap délután

de utolsó percben befutott volt osztálytársam, ugyanabba a sorba ült  le , hol én, csak a másik oldalra

én közben két helyet beljebb araszoltam:)

mikor vége lett a filmnek, de még nem egészen,  mert úszik le a stáblista, odaszól:

julika....

a többit nem értettem, intettem neki, hogy még végignézem a filmet

de közben eltűnt...

később már otthonról felhivom telefonon,  visszahiv

mondom, csak azt akartam tudni, hogy mit akart mondani?

csak azt, hogy hihetetlen, hogy ebben a városban csak ketten vagyunk, akik kiváncsiak Modiglianira...

pedig ez igy van, s nem csak most...max  6-an vagyunk ezekena vasárnap délutáni Főleg képzőművészeti tárgyú) doku filmeken

szomorú!

(bár nekem, ebben a spec helyzetben, még ő se hiányzott  )

***

a film jó volt persze, s utálom, ha hozzám szólnak idő előtt - "mig le nem higgadok?,",  kérdezte oszttársam.. nem lehiggadásről van szó, ki kell várni a dolgok lefutását, végét, hatását...

még mindig foglalkoztat...

pl az a nem eléggé ismert tény hogy felesége előtt (ki narrátora a filmnek, halálon túl is)

Anna Ahmatova volt

őt orosz irodalomtörténetböl ismerem, nagy költő volt, s lám M. múzsája ,  és szerelme is,,,10,11-ben , rövid ideig, de annál intenzivebben)



Modi magát livornói zsidónak nevezte Párisban, de voltak más zsidó festők is ott (pl Chagall) és egyikőjükről mutattak is egy festményét, amit ő festett róla, s feltűnt hogy kohanita kéztartásban tartja egyik kezét a térdén, s már mondták is a filmben....


aztán  Jeanne, a csodaszép és érzékeny...

(egyébként F ZS szerint hasonlit a lányom rá)



egy festőiskolában ismerkedtek meg, a lány 19 éves volt mindössze... később egyéni ambicióit hátrahagyva teljesen felolvadt M-ben... követte is a halálba két napra rá... 8 hónapos terhesen

volt egy lányuk, úgy tudom művészettörténész lett, tán nem véletlenül, s neki is lett két lánya - tovább nem tudtam követni az utódokat

de M a képeiben él tovább leginkább, s halála után igazán

157 millió dollár egy képe ma  - annak,aki életében egyet se tudott eladni...

s micsoda élet van képeiben, aktjaiban, portréiban

micsoda eleven koloritja a bőrnek 

bűvöletes

a képei élnek




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése