2016. január 17., vasárnap

találkozás egy öregasszonnyal


ülök Szegeden, a Boldogasszony sugárúton, a valamikori Április 4 útján, a 4. szám előtti padon, szemben egykori egyetemi lakóhelyemmel, az egykori Irinyi kollégiummal, ami már rég nem kollégium, de ott ebédeltem a pincehelyiségében, az egykori menzánkon, s most pihenek, napozok, a friss ,  koratavaszi fényben, élvezem a végre jó időt. Közben arra gondolok, nézve a kaput, balra előttem, hogy mi lenne, ha valami scfis időjáték folytán kilépne azon a kapun egykori magam - mondjuk 20 évesen, - majd félszázad távolából,... és meglátna itt a padon


engem; egy öregasszonyt. Vajon mit gondolna róla? egyáltalán észrevenné-e? vagy elrohanna mellette(m)? És mi lenne, ha én megszólítanám, és elmondanám neki, hogy én ő vagyok. Csak 50 évvel később. Ilyen lesz ő. - mondanám. Biztosan hitetlenkedne, vagy kétségbeesne vagy tiltakozna, esetleg megsajnálna. (engem, őt - mindkettőnket)... de el se tudom képzelni, hiszen 20 évesen olyan pesszimista voltam és dekadens is talán, meg lázadó - és féltem - nem is az öregségtől -, inkább a haláltól, meg persze az élettől is! Ugyanakkor tele voltam életféltéssel és életvággyal. (tele vágyakkal zokogott az én lelkem is...) el se tudom képzelni, mit szólna most hozzám, öregasszonnyá lett magamagához.(talán kiméletből nem is árulnám el neki, nem ijesztenék rá, vagy elütném azzal - ha már mégis megtörtént volna - hogy hiszen csak vicceltem... Nem is tudom elképzelni ezt a fordított találkozást -Karinthy Találkozás egy fiatalemberrel c. irásának pandantjaként ezt aTalálkozást egy öregasszonnyal... fogalmam sincs , hogy zajlhatna le, sajnálat? megrettenés? öröm? együttérzés? lenne a fiatal lány reakciója? Vagy csak döbbenet, szólni se tudna, látni se...

A szemem közben már rég csukva tartom, s már nem a régi kapun, el is bóbiskolok a napon, én, az öregasszony, már nem is látom magam előtt én se 20 éves változatom. Csak kiüresedve ülök a padon, a koratavaszi, langymeleg napsütésben, valami időtlenségben lebegve, és akkor hirtelen egy hideg érintést érzek a jobb kézfejemen, kinyitom a szemem, egy fiatal nő hajol le hozzám e szavakkal:

"Tessék mondani, jól tetszik lenni?"

4 megjegyzés:

  1. Lucskai Jánosné
    Szuper!!!!!!!!!!!!!Nagyon jó!

    Gonda Julia
    kösz (pár éve irtam, de nem véletlenül "mentem"...🙂

    Györgyi Lott
    Elképzeltem én is, ahogy rámosolyognék a fiatal önmagamra és bátorítanám: ne félj, minden jó lesz ! 🙂

    Gonda Julia
    én nem biztos..🙂

    Gonda Julia
    de a baj nem is a fiatalkorival volt/van...

    Györgyi Lott
    Az én fiatalkorim nagyon lassan talált magára, többet gyötrődött, mint elég....



    VálaszTörlés
  2. Zsuzsanna Miskolczyné Szabó
    Julika! Nagyon tetszett ez az írásod is.
    Egyet nem értek. Miért mondod magadra mindég, hogy öregasszony? Egy öregasszony szerintem mind fizikailag, mind szellemileg már nagyon leépült. Aki biciklizik, sétál, fotózik, közlekedik az országban, meglátja a szépségeket a környezetében és így leírja a gondolatait, mint Te, az nem öregasszony. Ne mondd magadra, hogy az vagy, mert szerintem nem vagy az. 🙂

    Gonda Julia
    ráadásul ezt évekkel ezelőtt irtam:) 🙂
    Válasz6 é.
    Zsuzsanna Miskolczyné Szabó
    Gonda Julia 🙂 🙂 🙂

    VálaszTörlés
  3. Edit Martonosi
    Elgondolkodtam én is, tényleg mi is volna....? Én valamiért nem érzékelem az időt, pedig megállíthatatlanul rohan!
    Válasz5 é.
    Gonda Julia
    én folyton érzékelem egy ideje... ezt is régebben irtam

    Edit Martonosi
    Lehet, hogy később majd persze én is, de most még nem, vagy talán csak nem akarom...

    Gonda Julia
    ez nem akarás kérdése, bár lehet...s akkor jó neked 🙂

    Gonda Julia
    de "tény", hogy nem egyenletesen rohan - azaz nem egyenletesen érzékeljük a rohanását, (de rohan)
    Válasz5 é.
    Edit Martonosi
    Úgy értem érzékelni az idő múlását, erre gondoltam.
    Válasz5 é.

    VálaszTörlés
  4. István Szabó
    Juli ! Igen ! Ez a mult, azért Neked is volna az elmult 50 évben szépre emlékezni ! Summa: Én 70% Ok 30 % hiba volt, de Vagyok 78,5 anni ! Sok puszi.+36501104383 Uj mb sz.

    VálaszTörlés