2024. június 29., szombat

átlényegülés(ek) -egy szobor előtt

 juni 21

Az Átlényegülés c. szobor előtt állok, Hadik Magda kiállításán, amit már nézegettem is a megnyitón, látószögembe esve,  




most odajön valaki és mondja, hogy a szobor a szobrásznő férjét ábrázolja, s tulajdonképpen halotti maszk Jé, én nem is tudtam, hogy férfiarc, annyira semleges, és azt se, hogy halotti maszk persze nem is láthattam a feliratát se..

Mondja, hogy eredetileg volt egy bot is mellette )egy valóságos sétapáca). kék csempébe ágyazva, de eltűnt...(ahogy Fátyol Misi szobrának vonója is szokott?)




egyszer csak rájövök, hogy én ezt az arcot (mármint az élő, beszélőét) ismerem fiatal, gimnazista változatában. Ő is a szobrásznő unokaöccse, nem csak a nyitót remekül tartó bátyja, dr Hadik György, sőt, van egy bátyjuk is, a Zoli, ő akkor járt gimibe, amikor én, kettővel fölöttem. a kisebbek viszont akkor, akkor már tanitottam, ugyanabban a gimiben. (Anyukájuk meg szolfézst is tanitott nekem) Szóba is kerül ez

Valóban, beszélgető partnerem 70-ben érettségizett Marosvári majd Gógh osztályában, de ki volt a magyar tanárjuk?. csak annyit mond lakonikusan, hogy egy termetes asszonyság(de tudom, Pné, nekem is ő volt, de akkor egyáltalán nem tűnt annak még)

Aztán valahogy egy éles beszédfordulattal, azt mondja valamire, hogy na majd a következő életünkben,,,én persze tiltakozom: az ugyan nem lesz, mármint úgy, hogy Hadik..(mi is a keresztneve?) Róbert születik meg még egyszer vagy akár Gonda Juli

Na erre felkapja a feját, "mit mondott? Gonda Juli?!

Ő volt az a másik irodalomtanár, akire mindig irigykedtünk, hogy minket nem ő tanit!"

Hát, mitagadás, én VOLTAM"

Mindig van egy másik tanár, a szomszéd (osztály kertje mindig zöldebb...Egyébként az igazság az, hogy még az igazgatónk is velem példálózott a P tanárnőnek, hogy legyen mélyebb, mint én ---de nekem csak a tanitás volt a dolgom, a friss diplomámmal, mondta, ő meg két gyerekkel...meg könnyebb is volt fiatalon, szabadon... tényleg szerettek az akkori tanitványaim.. bár épp az öregebb tanárok szorgoskodtak, azon is, hogy legyen már nagyobb a távolság köztem és a tanitványaim közt - pedig az évekkel ez úgyis megtörténik :(


az öccs is odajött hozzánk, s elhangzott, hogy a szobor modellje is magyar  tanár volt, Csurgón, (egyébként ott éltek, egy ideig, és onnan is való a kiállítás szoboranyaga) és nagyon gyerekpárti volt (Csokonai  után mi más lehetett volna?) később a minisztériumba került. kár- mondom, aki jó tanár, az maradjon a katedránál. De története van ennek is, ..A csurgói tanár úr tanitványait nagyon fiatalon be-behívták munkaszolgálatra, s ez ellen ő élénken tiltakozott, mire megfenyegették, hogy agyonlövik, ha nem tűnik el

ez a történet is rajta van a magnószalagok  egyikén, amikre Hadik Magda utolsó éveiben rámondta az életét,

..a múzeum őrzi (ki is fogom kérni), elkérve az ignőtől, úgyis beszélni akarok vele apám irodalmi-filozófiai irásos hagyatéka ügyében...






 






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése