2021. július 23., péntek

ŐSI NEVEINK NYOMÁBAN 2012

  2012.julius 23-án

ŐSI NEVEINK NYOMÁBAN
Az eredeti nevünket kerestem -levéltárban-, amit még a nagyapám használt, mielőtt magyarositotta Gondára...

Valamikor, évtizedekkel előtt, Bécsben, a nagybátyám emlitette (a hires prágai Löw rabbi ősünkkel egyetemben), de elfelejtettem... illetve elhomályosodott ill. passziv tudásállományomba süllyedt...
most aktiválódott

egy listából, amiből nyilvánvalóvá lett:





GUTTMANN azaz JÓEMBER volt eredeti nevünk.

Guttmann Jenő magyarositotta, még 1893 előtt Gondára..., még mielőtt Dr Gonda Jenő néven lett közismert ügyvéd (a "szegények ügyvédje"), aki úgy jöhetett el Sátoraljaújhelyről, kb 13 évesen,(a barmicvója azaz a "felnőtté" avatása után, )Budapestre, mint Szabó István A napfény ize c. filmjének főhöse Sonnenshein).... kocsmáros dédapám tarisznyás útnak inditásával, aki pedig a megtalált anyakönyvi mikrofilmen CARL GUTMAN néven van bejegyezve, mint az 1867-ben született JONAS GUTMAN édesapja , (merthogy eredetileg az utóneve JÓNÁS lehetett a nagyapámnak, legalább is itt még ez áll, igaz, zárójelben, és mellette a Jenő név... Édesanyja meg MÁLI ROTTENBERG... semmit se tudok róla , csak most már, a nevét... legalább... mint ahogy anyai nagyanyám (BARBER FRANCISKA) édesanyja nevét IS most tudtam meg, kutattam ki : MORGENSTERN ( azaz HAJNALCSILLAG? )-utónevét utána , emlékére kaptam, így lettem JULIA , mint ahogy, most már úgy tűnik, apám is nagyapja: CARL Gutman után lett KÁROLY (de már GONDA)...

visszük tovább őseinket, de nem csak nevekben, hiszen azt meg is lehet változtatni, meg elfelejteni aztán visszakutatni, -hozni... mint most... ezt a gutmanságot is...

de a "jóemberség" - a lényeg, -hiszem megmarad... maradjon is! és vivődjn tovább, akármilyen név alatt is... akármilyen körülmények között is, most és mindörökké...

1 megjegyzés:

  1. AZÓTA KIDERÜLT SOK-SOK NÉV ANYAI RÉSZRŐL, (1470-) főleg BAK ( bene kedosim) (szentek/mártirok gyermekei!)

    VálaszTörlés