2024. március 3., vasárnap

csavaros élet a Magvetőben

 





Csavarok a kiadóban. Szegő János közös magvetős világunkról.
Mit látunk a képen? Négy magvetős próbál becsavarni egy ruhafogast. Kedd reggel történt a kiadóban, az ötödik rápakolt kabátig bírta ez a régi bútordarab, aztán megadta magát, eldőlt, ahogy az is, hogy ezt a munkanaplót ezúttal nem arról írom, mit csinál egy szerkesztő, hanem arról, hogy mit csinál egy magvetős. Például ebben az esetben (esésben) a puffanást hallva, kiugrik az éppen szerkesztett mondatból, hogy negyedmagával megnézze, mi történt. A kabátok gondos eltávolítása után – a lehetséges szálkákra figyelve – megvizsgáltuk a natúr fogast, és kiderült, hogy kilazultak a csavarok. Elsőnek Bödő Anita kezdte el a csavarozást, aztán megkértem, hogy hadd csavarjak én is. A fényképet Dávid Anna készítette, aki már azzal a lendülettel jött ki az igazgatói szobából (ami máskor tárgyaló, délben pedig ebédlő), hogy ezt megörökítse. Ilyen és ehhez hasonló történetekkel gyarapodik a közös magvetős világunk: saját életüket élő tárgyak: rojtos terítők és letört kilincsek; egy egykori telefonbeszélgetés foszlányából külön életet élő településnév, Gávavencsellő; Szenes Iván bűbájos-dadaista sanzonja arról, hogy a Barbara, az minden nyelven Barbara; és a sort még hosszan folytathatnám. Ráadásul új kolléga csatlakozott hozzánk Rozgonyi Dóra személyében, így ezekben a hetekben egyre-másra osztjuk meg vele magvetős lexikonunkat. Minden munkahelynek megvan a maga hangulata és hangzata. Minden munkahely a maga módján hangos vagy csendes. Mikor 2011-ben idekerültem, egészen más volt ugyanezen az emeleten a dinamika. Mások ültek a körülöttem levő szobákban és másvalaki voltam én is, olyan vagyok lassan, mint a munkácsi bácsi, aki hat országban is élt, pedig soha el nem hagyta városát. Más lett azóta a csendünk is. Mert más nem megszólalni és más csendben lenni. Régen csukott ajtók mellett dolgoztunk, most a legtöbbször az ajtók nyitva vannak, anélkül, hogy ezt kimondanánk, talán azért is, mert így jobban érzékeljük egymást, jobban tudunk figyelni egymásra. Vagy, amint a mellékelt ábra is mutatja, erre a fogasra.

1 megjegyzés: