2019. október 18., péntek

utóhang egy Radnóti műsorhoz...

A végén kezdem, de majd megírom az elejét is.

Radnóti esten voltam...

Egy olyan ember mondta a verseit, és ékelte hozzá az Erőltetett menet eseményeit, stációit,(Kőszegi Ábel nyomán),, aki végigjárta a "lélek útját", s országokét, az utat Bortól Abdáig, ugyanazt az utat, mely valamivel korábban ért véget Cservenkán vagy már Jabukán, de ugyanúgy halállal végződött apámnak is... mint Radnótinak

Beszélgettünk a műsor előtt is (ismerem az előadót korábban , irodalmi körről, s a fbon éber figyelemmel, olykor megjegyzésekkel kísértem tisztelni való útját, állomásait. most még mutatott is nekem jabukai emlékműről képet, s meg is kérdezte hogy hívták apám GONDA KÁROLY s hány éves volt 37 milyen fiatal (nála is fiatalabb!), merthogy ő nem csak Radnóti miatt csinálta végig ezt az utat hanem a többi (névtelen) munkaszolgálatos áldozat miatt is tette....




A műsor utáni beszélgetés után viszont elhangzott valami lényeges

Hogy Radnóti mennyire EGYETEMES, hogy AZ EMBER elaljasulásáról beszél ("oly korban éltem én e földön mikor az ember úgy elaljasult..."), nem a németekéről, vagy a magyarokéról... s hogy beszélve Kőszegi Ábellal (aki 71 -ben írta a könyvét s most már 80 éves, s interjúzott annak idején a keretlegényekkel...) szóval most azt mondta ennek a mai versmondónak, hogy vigyázzon, ne itélkezzen, mert hogy belőle is lehetett volna keretlegény, mint bárkiből szinte, háborúban, ott már minden mindegy.......s volt pl olyan keretlegény, aki Cservenkán az 1000 fő kivégzése s az SS elvonulása után, esetleges túlélőket keresett, míg egy másik elbújt zsidókat, hogy utólag megölje őket...

s ez ugyanaz a Kőszegi. akinek könyvét én még frissiben elolvasva 72-ben döbbentem rá, hogy MAGYARok ölték meg Radnótit, nem németek.... Tehát lehet, hogy apám is?! És hibásan írhattam az életrajzaimban éveken át, hogy "a német fasiszták... " S ez volt az, amikor ki kellett szaladnom egy Radnóti óráról....a folyosóra... mert fojtogatott a tudat, hogy magyarok tették...

és most kiderül, hogy Kőszegi Ábel szerint is "mindegy"..?!

mert maga a háború a bűnös, mert a háborúig nem szabad eljutni...

végül is ez most legalább annyira megrázott (na nem mintha nem tudtam volna korábban is, mintha nem teljes lélekből és elszántsággal kiáltottam  volna gimistaként, szavalóversenyen,(a meghallgató tanár szerint) "fiús temperamentummal"...  annak a Margarita Alighieri versnek a poénját: "Legyen átkozott a háború" .......apám sorsa nélkül nem mondhattam volna "úgy"...)

****

Búcsúzóul megkérdezte, "verszarándokunk",hogy megölelhet-e.

S megöleltük egymást.

(Néha a gesztusok többet modnak, mint a szavak)

***

azért böngészgettem én  Kószegi Ábel után... mostanában, pár éve volt egy konferencia,.innen a tudósitás(részlet):

"1947-ben már leírták, s a beszélgetésen is elhangzott: magyar katonák lőtték le Radnótit. Kőszegi Ábel hangsúlyozta, el kell gondolkodni azon, hogy honnan jutottunk el odáig, hogy a különböző irodalomkönyvekben más és más verzió szerepel. "Meg kellene emészteni a saját bűneinket, különben nem tudjuk tisztességesen átadni a következő generációknak, mire vigyázzanak.”"

https://www.irodalmijelen.hu/2014-nov-14-1722/abdan-halt-e-meg-radnoti

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése