2022. március 28., hétfő

ÓH, MÚLTAM, ADJ EGY SZALMASZÁLAT 2008 MÁRC 28

 

tegnap este már kinyitottam ezt az "új bejegyzés" oldalt, bár még nem tudtam , miről írok, de már álmosodtam, s még az aznapi "lineám" nem volt meg

mivel valami mindig van a fejemben (általában több is mint kéne), nem szokott akadálya lenni az írásnak az előzetes témaválasztás hiánya

most egy Ady verssor jött elő onnan: "tervek fogytán, hitek apadtán....

költői soroknak különösen kitüntetett helye van a fejemben, (könnyen mentek bele, könnyen is bukkannak elő onnan) mindig előhívhatók, meg sokszor maguktól is előjönnek - reflexiókként - de úgy látszik néha önállósulnak, s maguk  késztetnek reflektálásra....

évtizedekkel ezelőtt anyukám nővére, Lili néni, - aki évtizedek után jött vissza Kanadából Magyarországra, rövid látogatásra - mondta el nekem ezt a verset hibátlanul, elejétől végéig - mit mondta?! - szavalta, előadta, de olyan hitelesen, mintha Ady minden gondolata-érzése a sajátja lett volna, de  különösen ez a sora: "Óh, múltam, adj egy szalmaszálat"

...utam végén, keresgélőn visszatekintek.... 

most én vagyok kb. annyi éves, mint Lili néni akkor... 

most már én se rácsodálkozó kivülállóként idézem fel e sorokat...

bár tervekkel még tele vagyok... hitem se apadt...

(jóllehet semmi se olyan már, mint az út elején...)

a múlt időtől is berzenkedek....

de a címet ("mert másokért csatáztam") s a zárósort  nagyon igaznak és mindig-aktuálisnak érzem:

"éltem, mert néha éltem, másnak"

Csak a másokért élésnek van, lehet értelme.

De rögtön beugrik egy ugyanezzel a múltidejű szóval kezdődő másik, József Attila-i sor:

"Éltem, és ebbe más is belehalt már..."

Ezt  meg anyukám elmondásában "hallom"......

Ó , irodalom!...  át meg átszövi, -szőtte életünket...

ezek is - mindig kéznél, fejben, szívben levő "szalmaszálak"...  (Ó, múltam adj egy szalmaszálat...")

de az a nagyanyai noteszbe beírt Kosztolányi idézet amit anyukám is olyan becsben tartott, átsüti valamennyi idézetfoszlányt:

 "élni betegen is, nyomorultan is, jó."


aliz2. :: 2008. márc. 28. 9:10 :: 5 komment :: Címkék: , ADYblogiraselmelkedesemlekirodalomkapcsolatokkolteszetvers

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése