2022. március 29., kedd

A ZONGORISTA MÁSODSZOR 2008 MÁRC 29

 


nem akartam újranézni azt,  ami fájdalmas, viszont lányom még nem látta a filmet egyszer sem, mondtam meg kell néznie - sőt időközben vőlegénye is, ki épp felhívta telefonon, s ő is már látta a filmet korábban, ugyanezt mondta neki: meg kell nézni - úgyhogy bekapcsolva maradt a tévé, majdnem 1-ig, és bizony nekem is újra "meg kellett" nézni! Mert nem tehettem mást!

és ami a fájdalmat illeti... illetve a fájdalmas ábrázolását? itt is érvényes Illyés Bartókra (mint " jó orvos"ra) vonatkoztatott kijelentése: "ki szépen kimondja a rettenetet, azzal fel is oldja"... meg "növeli, ki elfödi a bajt"

igen, ki kell mondani, ábrázolni kell, szembenézni, -nézetni az emberiséget... önmagával

és nem lehet "unni"... legfeljebb azt mondani rá, hogy soha ilyet, és elég... az embertelenségből

elég abból, hogy embereket,  állatként kezelnek, s elpusztítanak ("önként, kéjjel" is - hogy Radnótit idézzem - )

a történet megtörtént - a lengyel zongorista Szpilman élő személy, átélte, amit a filmen, az ő szemével látunk, át- azaz túlélte, csodával határos módon - a rendező (Polanski) is átélte... a néző is (én) ...de aki nem -  koránál fogva - a főszereplő Adrien Bródy sem, meg mint néző az én lányom sem...  ők is átélik... és talán azok is - akik, ... akik másképp gondolkodnak,... vagy talán ők nem nézik meg, egyszer sem... elképesztő módon "tagadják"...

megvan a könyv is, maga Szpilman a szerző; a rendező és a főszereplő Oscar díján kívül  a legjobb adaptált könyv díját is elnyerte a film, lányomnak meg is van a könyv, egy (szintén túlélő) ismerősünktől ballagási ajándékként kapta... talán el is kellene-lehetne olvasni is! egyszer... 

nem tudom... felzaklató mindez... 

(volt/van egy könyvünk "Te vagy a tanú" címmel közvetlen a háború után adták ki, annyira elborzasztottak a fényképei, hogy eldugtam magam elől, a hatalmas, "emeletes" szürke szekrényünk legfelső polcára, jóval később már egyszer egy koncentrációs táborban készített dokumentumfilmet felvettem videora, "hogy meglegyen", lányom még kicsi volt akkor, majd nagykorára - gondoltam -, de mikor megnéztem, az elviselhetetlenül borzalmas, csupasz valóságot közvetítő képsorokat, azonnal, egyből, szinte pánikszerűen letöröltem, s épp azért , hogy mindezt ne láthassa majd... meg talán azt hittem, legalább így semmissé tehetem(?)

de felejteni sem szabad, de nem is lehet... mikor Varsóban jártam az egyetemi énekkarral, 63-ban, húsz évesen, feltűnt, hogy Varsó egyik széles útja mennyivel magasabban fekszik, mint a többi, s akkor erre azt a hátborzongató magyarázatot kaptam, hogy a sok halott miatt... a film főszereplője túlélő lett ugyan, de tele volt a film is halottakkal, az utcákon is lépten-nyomon beléjük botlott, láttuk a gettólázadást, a varsói felkelést is... emberéletek földre-halálba zuhanását... sok gyilkolót, kevés életmentőt, (bár egyet még a németek közül is), a művészet, a zene, Chopin diadalát(?) a tragédiában is komikus jeleneteket, szánandó, esendő, megalázott embereket, s a nagyszerű művészt, aki a háború után végre befejezheti a félbeszakított zongoraversenyt....

Zelazova Volába, Chopin házába is elmentünk Varsó után, az idilli kertbe, hangversenyt hallgatni, most, a filmben sötét háttere volt ugyanannak a zenének... torokszorító és katartikus. S igazán akkor, amikor a német tiszt kérésére játszott a még éhező-fázó-bújdosó s alig-élő  "zongorista" - hosszú idő után először,  s a zene mögött - akárhogyis - két emberi arc volt látható... mindenek ellenére...

jó lenne már végre  mindig és minden körülmény mellett embernek lenni... mindenkinek , és egyáltalán embertelen körülményeket nem létrehozni! 

és élni hagyni

zongorázni, "játszani is engedni"...






aliz2. :: 2008. márc. 29. 0:57 :: 7 komment :: Címkék: , emlekfilmmulttortenelemzene







14 megjegyzés:

  1. Csefimi:
    2008. 03. 29. 10:10
    Igen, "jó lenne már végre mindig és minden körülmény mellett embernek lenni... mindenkinek"
    Csak az a "lenne" ne lenne benne... de derűs vagy?
    Tudom itt annyi minden virtuális, hogy a valót nem láthatod, de derűs vagy? Játszd újra...

    2. aliz2.:
    2008. 03. 29. 10:24
    én derűs? s épp most?!
    ez a "jó lenne" óhajtó mondat volt! és feltételes mód!

    3. Csefimi:
    2008. 03. 29. 19:35
    Értem én, mert az ember azt óhajtja ami nincs.
    A mi történetünk, sajnos nem a múltban történt, hanem napjainkban. Lehalásztak bennünket, mint az állatokat "kéjjel", kirekesztettek bennünket mint az állatokat... mert szabad!
    Értem én, nagyon is értem... Mi jöhet még?

    4. sorsfordulo:
    2008. 03. 30. 13:13
    Én is megnéztem a filmet legalább háromszor, a Sorstalansággal együtt és végigzokogtam.
    Minden fiatallal megnézetné, hogy lássák, hová vezet egyes elmebeteg emberek hatalomvágya.

    5. stali:
    2008. 03. 31. 5:44
    Mint említettem. Csakhogy a vélemények skálája iszonyúan különböző. Számomra felfogahatatlan hódon. Krakkói utunkon legalább az én unokáim felfogták, hogy amit láttak, igaz. Ők tudják, hogy ilyet SOHA. Pedig ma is van.

    6. sorsfordulo:
    2008. 03. 31. 11:39
    Tudom, hogy ma is van. A világ egyregyalázatosabb, és mi emberek????
    De ha te, én és ő, na meg ti..., vigyázunk rá, hogy ne így legyen, talán kevesebben esnek áldozatul ennek a nagy demokráciának.

    7. Csefimi:
    2008. 03. 31. 12:24
    Igen! Talán, ha vigyáznánk rá, hogy ne így legyen...
    Sajnos, a jelenlegi "rendezőelvek" nem ezt segítik elő!
    Sőt kifejezetten gátolják, így nem várható "sorsfordulo"!
    Jelzem! Nem is tettem rá vesszőt!
    Mert, a kultúránkban az nagyon, nagy "jel"!
    "óh, múltam,adj egy szalmaszálat"

    VálaszTörlés
  2. Horváth Ádám
    Igen nagyszerű ez a film (is), csodás zenékkel, művészekkel, remek alakításokkal, operatőri és rendezői megoldásokkal.
    Válasz5 é.
    Gonda Julia
    azóta nem láttam, te mikor?
    Válasz5 é.
    Horváth Ádám
    Hú, ha... Néhány éve már, hogy letöltöttem, de hogy mikor is pontosan, nem tudom. Lehet már vagy 5-6 éve. Pendrive-on oda tudom Neked adni.

    VálaszTörlés
  3. Gonda Julia
    nem akarom harmadszor is! (de mivel tévén láttam, ha adnák moziban , akkor esetleg megnézném...de a szgép kis képernyőjén semmiképp)
    Válasz5 é.
    Gonda Julia
    csak annyira "részletesen" méltattad, azt hittem, nem rég láttad...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Válasz6 é.
      Horváth Ádám
      Most nézegetem éppen, hogy ilyen filmekről maradtam le eddig, amiket ebben a témakörben nagyon érdemes lenne megnéznem. Találtam egy oldalt: A legjobb 15 holokauszt film címmel. Itt böngészgetek éppen. hihetetlen, hogy mennyi film van, amiről még csak nem is hallottam. Nem tudtam, hogy pl. a Sorstalanságot is megfilmesítették. Valahogy elkerülte a figyelmem. Aztán itt van Robin Williams filmje, a Hazudós Jakab. Azt sem láttam még.

      Katika Szekeres Ferencné
      Megnézem én is. Összekapcsolhatod a kábellel a tv-t a laptoppal, ha nem akarod kicsi képernyőn nézni. De az az igazság, a borzalmakat már én sem bírom / pláne akinek még köze is volt hozzá/

      Gonda Julia
      tudod, még mindig rossz a tévém...( de a mosógépem javitása már folyamatban van...🙂 , úgyhogy van remény. de tévén se akarnám, csak nagy vásznon, esetleg...) Ebben a filmben nem (sem) borzalmak vannak, csak, és minden helyén van kezelve, humanista nézőszögből ,. az ábrázolás az (csak az ábrázolt valóság nem) De hát a zene.... az sok mindent felold

      Törlés
  4. Horváth Ádám
    http://www.mafab.hu/art.../a-15-legjobb-holokauszt-film-6612
    A 15 legjobb holokauszt film - Mafab.hu
    MAFAB.HU
    A 15 legjobb holokauszt film - Mafab.hu

    Gonda Julia
    ez nekem nagyon furcsa jelzős szerkezet 🙁 (ne haragudj!)

    Gonda Julia
    több mint felét láttam (de nem a "lista " miatt) kb 9-et. Igazán "jó" filmet csinálni - ebben a témában szinte lehetetlen

    VálaszTörlés
  5. Gonda Julia
    viszont hogy a holokauszt emléknapon - mint hallottam, jól? - miért a Némaság c filmet fogják levetiteni középiskolásoknak (ami a 16. sz-i Japánban játszódik és az ottani keresztényüldözésről (és portugál téritő jezsuita papokról szól) - nem értem. Egyébként "jó" film. Az is...Csak másról... (persze távolról van kapocs...) Ez is megrázó .

    Horváth Ádám
    Hol lenne ez a bizonyos vetítés?

    Horváth Ádám
    Április 16? Vagy január 27? Mindenfélét ír a net a dátumról. Melyik az igazi emléknap?

    VálaszTörlés
  6. Gonda Julia
    a filmet a napokban láttam, 16-a minden évben államilag a holokauszt emléknap, de idén ütközik húsvéttal, ezért később. de csak a középiskolásoknak van a film, mint modtam. A plakátokon viszont látható a nyilvános megemlékezés, 19-én "Hozz egy követ, gyújts egy mécsest!" 8-16,30 a zsinagógában csendben, ill. 16,30...- Kecskeméti emléktáblánál, emlékjelnél... Gyertek

    Gonda Julia
    január 26 a nemzetközi emléknap. ápr 16 a magyarországi

    Horváth Ádám
    Értem. Beírom a naptáramba és Ágival megbeszélem. A zsinagógát nem is láttam még belülről. Ezek szerint, most be lehet lépni oda. A kipa már a rendelkezésemre áll, mint tudod.

    Gonda Julia
    Horváth Ádám hát akkor ideje, és most nyitva van szinte egész nap fél 5-ig

    Gonda Julia
    de máskor is bemehetsz, ha szólsz a gondnoknak, telefonszáma az ablakban 🙂

    Horváth Ádám
    Most, hogy jobban megnéztem a naptáramat, meg az áthelyezett emléknapot, látom csak, hogy szerdán, azaz 19-én dolgozom, így nem tudok ott lenni a megemlékezésen.

    VálaszTörlés
  7. Gonda Julia
    Horváth Ádám 🙁 de bármikor bemehetsz zsinagógát nézni ahogy irtam

    Horváth Ádám
    Ezt értem, de a megemlékezésen sem lett volna rossz részt venni. Először azt hittem, hogy nem lesz áthelyezve, de írtad, hogy a Húsvét miatt később lesz pár nappal. Azaz hárommal. Kicsit sajnálom azért, de nem tudom elcserélni se. Azért teszek egy kísérletet....

    Gonda Julia
    ahogy jónak látod, de minden évben van, tudod...

    Horváth Ádám
    Igen. A "menet", amin a fotó szerint a főnökömmel szinte egymás mellett vagytok, mikor szokott lenni? Mindig azonos időpontban van? Mihez kötött a dátum?

    Gonda Julia
    az Pesten szokott,, a fotó ápr 17.i, úgy emlékszem

    Gonda Julia
    megnéztem, 16-án lesz idán, húsvét ellenére: http://www.eletmenete.hu/

    VálaszTörlés
  8. Gonda Julia
    "Ez a nap az idei évben egy nagyon különleges nap MINDENKI számára! 2017. április 16., a holokauszt magyarországi emléknapja, húsvét vasárnap és pészách 6. napja."

    Gonda Julia
    tehát annál inkább! Ez Pest. De mi Makón vagyunk .

    Gonda Julia
    https://www.youtube.com/watch?v=gP9Lqo4PH4w
    Az Élet Menete Budapesten 2017-ben is! Találkozó a Cipők emlékműnél
    YOUTUBE.COM
    Az Élet Menete Budapesten 2017-ben is! Találkozó a Cipők emlékműnél

    VálaszTörlés
  9. Edit Martonosi
    Amikor először láttam ezt a filmet napokig a hatása alatt voltam. Azóta, amikor tehetem mindig megnézem, pedig felkavar, de mégis "meg kell" néznem. Sosem szabad elfelejteni azt, ami történt ott, akkor. Ha tehetném, kötelező anyaggá tenném a középiskolában ennek a filmnek a megnézését! Moziban sajnos nem láttam, pedig jó volna!

    Gonda Julia
    igen.és ezt kéne megnézetni...

    Edit Martonosi
    Talán még nem késő. Kaskötő Erika azt mondta nekem, mondjuk mit szeretnénk és próbálják teljesíteni. Én már többször mondtam, nem mindig jártam sikerrel, de ez egészen más, főleg a Holokauszt nap kapcsán.

    VálaszTörlés
  10. Gonda Julia
    ki ő?

    Edit Martonosi
    A Hagymaház vezetője, azt hittem ismeritek egymást. De szerintem nyugodtan keresd meg, a Te szavadra sokat adnak.

    Gonda Julia
    őt nem úgy hivják, vele beszéltem (s már máskor is:

    Gonda Julia
    nem Kaskötó, vagy az a férj neve:?

    Gonda Julia
    Erikának Erika tényleg 🙂

    Edit Martonosi
    Hülyeséget írtam, Zsámbóki Erika. Bocsánat. 🙂

    Gonda Julia
    az az 🙂 mindjárt más:)

    Edit Martonosi
    Julika, Te hallottál valamit arról, hogy talán jön Makóra a Budapest Klezmer Band?

    VálaszTörlés
  11. Edit Martonosi
    Ez nagyon jó hír, szeretem őket és ritkán jutok hozzájuk sajnos!

    Gonda Julia
    lesz egy egynapos zsidó fesztivál ugyanis:) de ők már voltak itt...

    Gonda Julia
    kb 10 éve

    Edit Martonosi
    Emlékszem rá, ott voltam! 🙂

    Edit Martonosi
    Talán épp akkor kedveltem meg Őket! 🙂 Azóta egyszer már sikerült Szegeden az Új Zsinagógában is meghallgatni őket, felejthetetlen élmény!

    Gonda Julia
    Edit Martonosi nagy sikerre emllkszem:)

    Edit Martonosi
    Bizony az volt!

    Katika Szekeres Ferencné
    Edit Martonosi Egyszer már volt, imádom őket.

    VálaszTörlés
  12. Gonda Julia
    de akkor még Biró Eszterrel, most nem tudom, ki énekel, egy Pozsonyi pikniken láttam őket, Dunai Tamással...ja, ő Makón is volt

    Edit Martonosi
    Nem tudom, mostanában nem hallottam őket, ezért is hiányoznak!

    Gonda Julia
    pedig aktivak

    Gonda Julia
    Tompos Kátya szokott nekik énekelni újabban, hát nem bánnám, ha itt is... 🙂

    Edit Martonosi
    Igen, tudom. Pesten láttam a plakátjukat, de hát akkor már reménytelen jegyet vásárolni. Szerintem hónapokkal előtte elfogynak.

    VálaszTörlés