2018. november 15., csütörtök

Makó szobrai


ma adták át (délelőtt) az új helyén újjáépített levéltárat, és ma délután frissen volt egy könyvbemutató is, amit a levéltár vezetője szerkesztett..(társai Vizi Dávid,  Oláh Nóra, Zeitler Ádám).a Szirbik Miklós Egyesület adott ki...Makó szobrairól

el is mentem, kicsit előbb "behatoltam" =(élénk derültséget keltve a szóhasználatommal, mikor kérdezték hogy jutottam be...)

s kicsit körbe is jártam a gyönyörű levéltárat, Urbancsok Zsolt bekísért az irodájába, ahol megmutatta a gyönyörű Löw Lipót plakettjét, amit az izraeli vacsoraest keretében vehetett át (tehát már nem tapsolhatok neki ez ügyben)

de a könyvért még igen, ő fotózta a szobrokat remekül, egy csomót szokatlan gépállásból...

még nem néztem át a könyvet , de már a nevemre bukkantam benne, meg Löwinger Miksa nagyapáméra természetesen  - az emékjel kapcsán...Mivel csak 130-as példányszámban jelenhetett meg a könyv, pótlom,,,hogy lányomnak is tudjak adni belőle...

(két nap múlva  Makó anno újabb kötetét mutatják be egyébként)

hangulatosan vezette Forgó Géza a könyv bemutatását












amiből pl megtudtam, hogy a 70-es években elhatározta az akkori vezetés, hogy Makót a szobrok városává teszik, hát majdnem sikerült is.. nagyon sok szobrunk van, érdekes is a szobrok története, vannak eltűnt szobrok pl... a köztéri szobrok létét a politika mindig befolyásolta

legeklatánsabb példa erre a 30as években örök időkre emelt Návay szobor, ami főalakját 45 után beolvasztották, s most nemrégiben állították vissza...ahogy Zeitler Ádám emlitette



Oláh Nóra inkább esztétikai szempontokból vette elő a szobrokat (foglalkozott már korábban is a témával, különösen a makói szobrász Kis Jenő munkásságával, így kedencei is tőle vannak (a lovas szobor,, Fátyol Misi,vagy a világháborus katona arckifejezése)



Vizi Dávid, ifj levéltáros a maroskult blognak is szerkesztője, ő ott is már írt a Kossuth szoborról, most külön ereklyeként tárlón megmutatta, milyen kitűzőt is viseltek akkor, a majdnem tízezernyi tömeg, a szobor avatásán 1905-ben...

még beszéltünk egy s másról...





(én fejben már rohantam a hagymaházba jegyem volt félretéve a coldplay filmre, bár ne mentem volna,.utólag döbbentem rá,hogy azért mutatták be a világ összes pontján ekkor,  egyszerre és egy időben mert különben mindenkit lebeszéltek volna a film megnézéséről,,,szörnyű volt)




http://mcsipos.hu/2018/11/14/atadasa-napjan-konyvbemutatoval-unnepelt-a-makoi-leveltar/?fbclid=IwAR2MGwQUNP5xD7Bq248TbaAT_m2X6sw8c-wPSQqmBpYP0cTpXCInNrTFx7Q

2 megjegyzés: