2016. április 17., vasárnap

nadrágszerepeim

nadragszerepeim

mikor a gonosz
Hámán szerepét
osztották rám
a háború utáni purimon
a zsidó napköziben
lány létemre
anyám kétségbe volt esve
mért nem Eszterét kapom,
a kedves szép zsidólányét -
de beletörődött

aztán általános iskolában
Nyilas Misi lehettem szerinte
de nem valami színpadon
hanem az igazságtalan
igazgatónő révén
az iskolafolyosón
hova kirángatott
egy iskolai hiányzás után
ros hasono és
engesztelónap között
Hámánként üldözött
ezt anyám már nem tűrte
átiratott más helyre

anyám midig szoknyában járt
de harciasabb volt, mint egy oroszlán
ha -úgy vélte – lányát meg kell védenie
kit anyámasszony katonájának hitt
natessék, ez egy nadrágszerep volt…
megint

ápr 15


13 megjegyzés:

  1. Igen, úgy érzem (bár csak írásaidból ismerlek), hogy az "anyámasszony katonája" szerep nagyon messze van tőled!
    Emlékszem, én a királyfi szerepét kaptam hetedikben, nem a királykisasszonyét... (rôle de composition - nem voltam valami férfias - csupa lány osztály voltunk...)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem vigaszképpen írom, de bennünket is lehívattak az igazgatói irodába, hogy bevalljuk, járunk-e templomba. És átirányítottak másik, külvárosi iskolába...

      Törlés
    2. klári, igen az az időszak vallásellenes volt globálisan, tán vallástól, felekezettől függetlenül is (azt hiszem ezt már érintettük)...az én "vétkem" az volt, nem csak hogy mentem templomba, hanem iskola helyett!!!

      Törlés
    3. anyu önként iratott át (a volt katolikus iskolába egyébként:), az ugyanolyan közel volt, csak nem a főútvonalon, és ott volt menza-napközi is. ez fontos volt, és volt a távozásom hivatalos oka is)Semmiképp se akart ott hagyni (a sors iróniája, hogy az ignő később még inkább ... )

      Törlés
    4. azért is töredékesek a mondataim, mert nem is szeretem felidézni részletesen a történteket, tán ezért is irok újabban verseket, az lehet kihagyásos, sőt. igaz?

      Törlés
  2. valójában én sem tudom,milyen voltam, azt hiszem eleve nagyon bonyolult, összetett, talán ellentmondásos is (s nem csak gyerekkoromban) verset is "fiús temperamentummal" mondtam- egyik tanárom szerint (ezt dicséretnek szánta.DE HÁT AZ A VERS OLYAN IS VOLT...) szerettem sportosan is öltözni...pedig -ahogy egy amerikai unokabátyám rávilágitott, mikor közös vacsorára mentünk, és kölcsönkaptam a felesége egyik estélyi ruhját, ami roppant nőies volt, hogy mennyire jól áll, és igy kellene öltöznöm (csak félreértelmezem magam)..no ez most túl lett beszélve... meg kicsit félre is...
    a versre visszatérve, nem örültem én se Hámán szerepemnek, nagyon nem , de elviseltem, MEGÉRTETTEM A SZEREPOSZTÁSI NEHÉZSÉGEKET...viszont azt tudom, hogy mielőtt anyu berohant az iskolába, tiltakozva az igazgatónő nyilasmisivé tevő s valóban felháboritó, hazug, rágaélmazó, megalázó stb.. viselkedése ellen (tán akkor már nem is odajártam, csak hegedú órára kellett, de az ignő folytatta mesterkedéseit -ma se értem, miért...) sirógörccsel zokogtam az ablakpárkányon...

    HA SZINÉSZNŐ LETTEM VOLNA... AZT HISZEM SOSE VÁLLALTAM VOLNA NADRÁGSZEREPET egyébként:), de nehéz is lett volna, alkatilag kifejezetten nőies voltam! :) senki se hitte volna el az ellenkezőjét..)

    de az élet adta "nadrágszeerepeim" idején még gyerek voltam!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. a fenti választ még Rózsának irtam, először (akkor még nem volt fent "klári" kommentje) bocs, hogy (megint, zavaróan ,) nem irtam megszólitást, "flora"!

      Törlés
    2. Ez a "nadrágszerep" biztosan ellentmondásos lelki szerep még egy képzett színésznőnek is, hát még egy gyereknek, aki amúgy is identitásgondokkal küzd. Hogyan legyen fiús, meg lányos, ajaj. Plusz a fajtaundor, ami láthatóan kiül az igazgatónő arcára... ne is beszéljünk róla. Ilyen ember nem való pedagógusnak.
      Aliz, cipeljük az értetlenség, a gorombaságok emlékét életünk végéig.

      Törlés
    3. az ignő esete más volt! ezt félreérted... nem voltam igazából Nyilas Misi, csak anyunak ugrott be ez a találó metafora a lányát iskolbajn ért igazságtalanság miatt. És nem voltak identitásgondjaim ! (ezen a téren)

      Törlés
  3. Aliz, még annyit a versekhez, hogy az emlékcserepek a te módszereddel tükröznek igazán.

    VálaszTörlés
  4. hát talán mert eleve töröttek, (vállaltan és célzatosan töredékesek igy)és a fontos dolgokat "tükrözik", olykor megsokszorozva is (?)

    VálaszTörlés
  5. amim meg kimarad? gondolja mindenki, a leirtakhozamit akar ...:) (hagyjon az ember valamit az olvasójána is, nem?) (megérdemli!)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem is! Legyen az olvasó majdnem "társszerző", aki a kimondatlant, de sejtetettet beleolvassa, beleérti!... Ezzel nem lebecsüljük, hanem ellenkezőleg, bizalmunkat fejezzük ki iránta!

      Törlés