2016. április 21., csütörtök

apairígység

nem voltam
irigy gyerek

de azt hiszem
olyasmi lehettem
mikor láttam
egy másik gyereket
középen menve
két oldalán szüleivel
kezüket fogva

őt mintha
irigyeltem volna

hogy van neki
anyja
és apja
nem úgy
mint nekem

az én egyik kezem
mindig szabadon
lógott mellettem

s egész életembe'
így is maradt

mindig apámat
kerestem vele

s hasztalan

--------

ha belegondolok jobban
nem is irigy voltam én
nem más apját hiányoltam

hanem csakis az enyém
kit sose ismerhettem

de ne kérdezd, miért…

5 megjegyzés:

  1. "...az én egyik kezem
    mindig szabadon
    lógott mellettem..."

    Megkapó kép!

    VálaszTörlés
  2. bevallom : engem is meglepett (és utólag el is gondolkodtatott)

    (sokmindenre irás közben jövők rá. ezért is csinálom...és hálás vagyok érte)

    VálaszTörlés
  3. ha mégis kérdeznéd:
    APAIDÉZÉS



    Apámat, kit nem ismertem-

    mindenütt csak őt kerestem



    kerestem őt földön égen



    fűben fában fellegekben

    regényekben levelekben

    legendákban riportokban

    apaszívű mosolyokban

    sivár télben virágzásban

    sikolyokban suttogásban

    sötétségben sápadt fényben

    tanulmányok erdejében



    s nem találtam földön égen…



    Mindenütt csak egy halott-

    De ott van ő hol én vagyok.



    S most hogy lassan utolérem

    S mivel én őt túl is éltem

    S így én lennék tán korosabb

    Apám! Ideje, hogy megszólítsalak,

    hogy végre beszéljek tevéled:



    Mért nem volt drágább a te drága élted?

    Mindig hiányoztál, s hányszor csalt tőrbe a hiányod

    Mire jutottam nélküled – látod már ugye látod?!

    Kiraboltak. Kiraboltál! – bánod már ugye bánod.

    Mért nem szöktél meg, mért nem voltál bátor?

    Neked élni kellett volna, élni, mindenáron!

    Te szelíd voltál. Mért hagytad hogy győzzenek a vadak?

    Mért hogy a törpék letiporjanak

    Téged, ki szellemével mindenhonnan kiviláglott…



    Jaj apám, kereslek, s csak szavakat találok!



    Jaj apácskám, mit is mondjak…

    Legutóbb, legutoljára a karjaidban

    csak gügyögni tudtam

    kezem arcodon játszott

    s te -mesélik- megcsodáltad

    bennem az embert, azt a kis jószágot:

    „milyen parány, s mily tökéletes”



    Mért hagytad, hogy letarolják emberségedet?

    Mért hagytad, hogy megalázzák benned a csodát?!

    Mért nem fordultál ellenük legalább!

    Ha többen voltak, s ha erősebbek is -

    Mért nem próbáltad meg a lehetetlent is…



    Vagy összetört szemüveged a bánya kemény kövén

    s nem láthattad körülötted mint pusztul a fény

    hogy torzul el a világ?!



    Mért nem szóltál őreidre legalább? !

    Hogy térjenek észre, „emberek” vagyunk

    Kis és nagy csodák!



    Nem tudtad, hogy valahol

    lágerok, országok mélyén

    vár rád a lányod

    kinek keze arcodon játszott…



    Olyan kicsi voltam - olyan szótalan,

    nem kiálthattam át országokat:

    APA! MEG NE HALJ!

    NE HAGYD MEGÖLNI MAGAD!



    S hagytad.

    Vagy ellenálltál? Persze, hasztalan.

    Rád zúdult a Semmi - nem tudni hol.

    Az a „tarkólövés” – a költő előtti –

    tán épp a tiéd volt…



    Jaj apuka, jaj apukám!

    Meggyilkolt szavaktól vérzik a szám.



    Nem volt nekem ÉDESAPÁM.



    *

    Mit vétettem, s ő mit vétett? !



    Épp azt sírtam ki, hogy ÉLET

    S köröttem dúlt a HALÁL.



    Mért nem mondott senki ÁLLJ - t? !



    Éppen hogy csak élni kezdtem,

    halni vitték, kiből lettem



    Most nem tudom ki vagyok

    mert nem tudom ő ki volt



    s azt se, vagyok-e igazán

    félig én is vele égtem

    ezerkilencszáznegyvennégyben

    nem sokkal születésem után 1977.május 16

    VálaszTörlés
  4. Igen, nagyon szép, mélyből feltörő kiáltás! Olvastam több megemlékezésedet is édesapádról s a hiányáról.
    Magam is, az öregség küszöbén, egyre többször gondolok az enyéimre, mit örököltem tőlük, a kettő keveredéséből, és amíg téged olvaslak, elképzelem egy kicsit (már amennyire lehetséges), hogy mi lenne ez a számvetés az egyik nélkül... Fájdalmas és betölthetetlen űr...

    VálaszTörlés
  5. ...azért vannak adalékaim,... meg én egy kicsit forditva is magamból következtettem vissza rá. majd a lányomból, most meg az unokámból... bennünk van....

    VálaszTörlés