2023. január 13., péntek

",,,amikor 80 éves voltam..."....

 

amikor 80 éves VOLTAM..mondja pár perccel a 80. születésnapom előtt, Dávid Katalin a tévében pár éve készitett beszélgető músorban Ugron. Zs-nek - mosolyogva

amik

és hallgatom, milyen lelkesen mondja (mint egyébként mindent), hogy ekkor megáldotta a pápa!

(mikor is volt? - kérdi 2003-ban... azóta 100 lesz mindjárt ...)

.  II. János Pál pápa (kedvencem - ő is -mint idősebb testvér is:)  saját kezüleg - bár már reszkető kézzel- irta alá...az okmányt...

..Dávid Katalint már rég felfedeztem magamnak, mondhatnám kedvenc művészettörténészem, de integráló személyisége miatt jóval több annál... (férje zsidó egyébként, s mindkét vallás ünnepét tartják, fia Hidvégi Máté pl. irt könyvet a Löw rabbikról)

Nincsenek példaképeim, de ő mégis egyfajta példakép, ikon számomra... 


véletlen kapcsoltam épp be a műsorba (Nagyok ) a számitógépet, már el is kezdődött, de kellett hallanom, látnom... beszélgető partere is ámulva figyelte...



pl nagyon érdekes volt amit egy "felfedezéséről" szerényen mondott (persze kérésre)

egy ábrázolásról, amit ő értelmezhetett helyesen először, két hal.. egymásba kapcsolódva..

a zsidóság és a pogányság kereszténységben kapcsolásáról - sejtette,. a két halon felfedezte, hogy az egyik pikkelyes volt a másik sima, s a megoldás? hogy a pikkelyes halat ehetik csak a kóser zsidók, a sima maradt a pogányságnak... tehát ez igazolta megsejtett elképzelését


különösen figyelemreméltó számomra is amit a szimbólumokról tud (meg is van lexikonja: (A teremtett világ misztériuma - Bibliai jelképek kézikönyve)

számára a jelképek  a lelkiség, szellemiség  megnyilvánulásai... ami igazén emberré tette az embert (ami a vértesszólósire, mit barátja fedezett fel, nem volt jellemző, ezért csak előember:), mert nem volt amulettje még!) mert hogy ez a kivülre, fentrehelyezése valaminek épphogy nem a tudatlanség jele, hanem épphogy a gondolkodásé!

végezetül azt mondta, (mit tanitványainak is szokott volt), hogy mindenki fogadjon örökbe egy szimbólumot:

de az életfát ne, mert ez az övé!



hát igen , ő csupa élet...

hathatott a 80 éves korában kapott áldás is:) meg a saját csodálnivaló - a szó szoros értelmében "lelkes" mosolyos természete -

mert azt bizonyitja, minden mozzanata, hogy lehet lobogni 80 után is

80 után is van élet


hát rajta (mondom magamnak...) (mindjárt 80-ként)



hányjunk fittyet az időnek! dolgozzunk, hogy ne hiába éljünk, mig lehet!



2 megjegyzés:

  1. ugye, épp másnap kaptam lányomtól ajándékba a fia (és Ungvári) szerkesztette könyvét: Löw Immanuel válogatott műveit, amiben többször szó van az én nem kevésbé nagyszerű őseimről is . Pap Róbert hitk. elnök Löw idejében, dédapja Bak Hirsch Szeged első rabbija.

    VálaszTörlés
  2. Éva Barócziné Jantos
    Emlékszem erre az interjú-sorozatra, nagyon értékes beszélgetések voltak.

    Gonda Julia
    Éva Barócziné Jantos nekem a Dávid a favorit

    Éva Barócziné Jantos
    Gonda Julia Jól tudom, hogy művészettörténész?

    Gonda Julia
    Éva Barócziné Jantos az de több annál!

    Gonda Julia
    Nem olvasod el ami a link mögött van ?! 🙁

    Éva Barócziné Jantos
    Gonda Julia Igazad van, most nem olvastam el, mert a díszletre figyeltem, hogy mennyire bennem maradt. Dávid Katalint meg még így távolról is megismertem majdnem biztosra. De most megyek és elolvasom, mert nem tartozom ám azok közé, akik nem olvassák el a posztot, de azért belekotyognak. Most egyszerűen a fotóra figyeltem és arra, hogy emlékszem erre az interjú - sorozatra és ráismertem az interjúalanya. 🤗

    Gonda Julia
    csak azért, mert a szövegemből kiderül, hogy művészettörténész és ezen kivül még miért fontos számomra! (s rákérdeztél!

    VálaszTörlés