2024. július 14., vasárnap

nyelvi zűrök

 vannak dolgok, amik makacs ellenállást produkálnak az életemben, több oldalról is


azt mondják a bölcsek, h mindennek oka van és nem is kell az ilyen dolgokat erőltetni


ilyen volt nálam az angol ...


eleve az iskolában nem volt ez az alternativa, mikor még normális időben lettem volna

latin volt a kötelező orosz mellett a második nyelv, amiből még érettségiztem is

fakultative felvettem egy évre a németet, de tán érthető averzióm miatt ezt le is tettem

ja ugyanigy az angolt is elkezdtem, de valamiért hamar gellert kapott. nem volt valami hatékony az alig látó tanár...

egyetemen szaknyelvként tanultam 3 évig, nem nagyon ment, mig egy nyáron egy jó ismerősünkhöz járogattam, tanulgattam, jót szórakoztattam a mozgalmi dalok, meg a Hazám, hazám éneklésével is...de közben megtáltosodtam, a tanárom ősszel nem ismert rám.

de  gyakorlatilag nem beszéltem inkább csak forditottunk, sose használt nyelven

külföldi nagybátyámtól folyton kaptam a sürgetéseket, hogy angolul tudni kell (ő tudta miért, Genfben az Unonál akadt is volna egy  titkárnői állásom 64ben, 21 évesen Ha tudtam volna angolul(

itthon megvettem az Essential Englist, és magamtól szorgalmasan tanultam

közben az egyetemünkön megnyitották az angol tanszéket (Halász Előd dékán a német tanszékről, rossz nyelvek szerint a lánya kedvéért tette, de minket, voltunk néhányan, nem volt hajlandó felvenni (harmadik szakosként) közölte,  hogy az egyetem amúgy se alkalmas arra, hogy megtanuljunk egy idegen nyelvet! (ma is rejtély számomra makacs ellenállása. Azt megengedte nagykegyesen,  hogy járjak az órákra, minden kötelezettség nélkül, egy ideig meg is tettem, de később elmaradtam, nem volt értelme

mikor az oroszt diszkvalifikálták s ez volt a második tanári szakom, át akartam magam képeztetni angolra,,, jártam is be Szegedre egy központi tanfolyamra, hetente kétszer (azt hiszem emiatt később kevesebb  nyugdijat is állapítottak meg az órakiesés miatt !(

de végül is nem tudtam letenni a vizsgát, lányom óvodába vittem hajnalban, elkéstem,,a korai laborvizsgáról, valami írásbeli vizsgám le is tettem de abba hagytam.. az egészet

abbamaradt az angol elsajátitása minden szempontból

vajon miért?

vajon miért igazán csak a magyar, az anyanyelvem amin úgy ahogy ki tudom fejezni magam 

(hiszen a franciát is tanutam egy évig az egyetemem s olyan volt a kiejtésem, mint egy született franciának, s a tanár se hitte el hogy nem tanultam korábban,,, és mégis...

Miért?

A héberről nem is beszélve, héberül csak olvasni tudtam, tudok olykor felelevenitve az ősi szinte atavisztikus  dolgokat

de be vagyok falazva a magyar nyelv  betonfalai közé

az orosz,,, elég jól ment, mikor a tanitás közben magam is tanithattam nagyon árnyaltnak is tartom, az irodalmát meg tán többre is a magyarnál

és mégis, a magyar nyelv, az amivel az vagyok ami, aki

(apám 5 nyelven beszélt, de csak akkor szólalt meg, mikor már tökéletesen

anyu volt a latin szótéram, mindent tudott latinból,s anyanyelvi szintű német tudásának köszönhetjük az életünket is, nomeg a nagyapa foglalkoztatta  frauleinjeinek )

1 megjegyzés:

  1. Maria Boleman
    Nagyon érdekes.

    Gonda Julia
    Maria Boleman szerintem ez volt a garancia, hogy véletlenül se menjek külföldre!

    Gonda Julia
    Maria Boleman és bosszantó is...

    Maria Boleman
    Azt elhiszem.

    VálaszTörlés