2017. szeptember 30., szombat

hány évesen hal meg az ember

1.

az étterem  már szinte üres volt, de egy hosszú asztalánál ültek vagy tizenvalahányan,vegyesen öregek, fiatalok férfiak, nők, gyerekek..(utóbbiak hol ott voltak, hol nem, mert ők szaladgálósak, nem szeretnek egy helyben ülni)

háttal nekem, az asztalfőn őszhajú néni ül, sötét ruhában, mellette az asztalperemhez támasztva bot, s előtte az asztalon torta , rajta a szám_ 90

felszelik a tortát, esznek... s egyszer csak egy vékonyka kislányhang felcsattan az asztal végéről:

 -Anya, hány évesen hal meg valaki?!


2.
Az évek iszkolását olvasom....2015-ben jelent meg a könyv., a 65. születésnapra... E.P. még irt egy utolsó könyvet, a Hasnyálmirigynaplót - már betegen, a betegségéről. DE - már itt, ebben a könyvben, teljesen s váratlanul, majdnem összefüggés nélkül az előzményekkel, de külön mondatként, nyomatékot kapva megjelenik egyszer csak ez a vészjósló szó: Hasnyálmirigy. Mintha a tudat mélyéről vagy a tudatalattiból törne fel. rossz jóslatként(legalább is utólag így látjuk - s tán joggal. ("Azt remélem, a könyv többet tud a szerzőjénél."bznytalanodó)


"a nyugtalanságom ...nem a halálommal kapcsolatos, hanem ... a munkámmal, hogy van-e elég idő mindazt megcsinálni, amit meg kell csinálnom."

Meg aztán a kérdés: a

lesz az Egyszerű történetekből trilógia?

s a befejezetlen el válasz: Lesz, ha csak el nem...

nem lett, nem lehetett ---tudjuk,  a hasnyálmirigy ...lett



3.

feltettem egy csoportképet a fbra,a 60. ált iskolai találkozónkról   74 évesek vagyunk tehát rajta (kivéve azt  a pár  illetéktelen hozzátartozót)



egy jólélek még 60-at kivánt....
, hiába érveltem azzal, hogy nem jön ki a szám, mert a bibliai 120-on túl van minimum 14-gyel...
de meg is magyarázta ,azt irta, hogy az csak ajánlás..._)


 **********************
...
epilóg:


fáradt vagyok, reggel ébredés után -vissza is kell feküdjek

de délután is, le kell feküdnöm

(lányom nem érti miért, én se értettem , mikor anyám szószerint ezt mondogatta ..."le kell feküdnöm")

70 éves ismerősöm (ki nem mer egy csoportos túrára vállalkozni...) érti... ezzel a költői kérdéssel válaszolt:

- voltál már valaha is ennyi idős ?

- nem - nevettem el magam

de vajon mennyi lehetek még? !

akármennyi is, de addig élni kéne-.


...............


apám 37 évet élt.  pontosabban 37 évesen vették el tőle az életet.





én most pont kétszer annyi vagyok.


4 megjegyzés:

  1. ...írtam hosszan, de egy felfelé görgetés után odalett az irományom. Sajnálom, de "fáradt vagyok" pótolni a "fáradtsághoz kapcsolódó" gondolataimat.
    Nagyon elgondolkodtató ez a bejegyzésed. Tetszett.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. van olyan, hogy "visszavonás", és akkor visszajön az eltűnt szöveg (olykor)

      ez a fáradtság számomra (is?) kimerithetetlen téma lenne. ciklikusan tör rám, olyankor tényleg muszáj lefeküdnöm, akkor utána elmúlik - egy kis isőre legalább is:) (engem viszonylag az irás fáraszt legkevésbé a ténykedések közül, de én se szeretem kétszer leirni ugyanazt, unnám (magam :)

      Törlés
  2. Egy bizonyos korban tényleg jobban megérti az ember...
    Fiatalon meg még azt sem, hogy milyen szerencséje van...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ezért nem is érthetik meg igazán a fiatalok az öregeket (forditva meg igen:) ez mindenre érvényes!fiatlaon mindent természetesnek veszünk, el se tudjuk képzelni az öregedést, az öregséget - miminden elvesztésével,hiányával jár. De igy a jó!!! (E.P.-től olvastam ezt is: "Az öregség a kopás; megkopás, lekopás, kikopás, az öregség a kikopni a világból. Nincs helyy, mert nincs erő a helyzekedéshez.Vagy kedv." másrészt (kisunokája csodálata kapcsán meg: "Hosszan tudok lelkesedni. Megint az az érzés, hogy ezek a kisgyerekek milyen tökéletesek. És persze, hogy mi lesz a tökéletességgel."

      Törlés