2017. szeptember 3., vasárnap

a védelem módozatai

(a felejtéstől is) avagy az emlékezet buktatói és bujócskái- és 40 év)

a bicklis karambolom (amit nevezhetnék brutális támadásnak is)... utáni reggel erős fejfájásra s mögötte erre a mondatra ébredtem:

VÉDD MAGAD!

persze, hozzá vagyok szokva  a reggeli, ébredési hirtelengondolatokhoz, nem lepődtem meg ezen a mostanin se, mindig fontosak, frissek és jó tanácsot közvetítenek,,,

nem is töröm a fejem honnan jönnek, hiszen valójában mégis csak belőlem...

s ahogy József Attila írta, magáról, én is:

minden reggel hideg vízben fürdetem gondolataimat, így lesznek frissek és épek 

csakhogy napközben eszembe jutott, hogy ez a VÉDD MAGAD! egy Kartal Zsuzsa vers utolsó sora, amit egy lapban találtam, vagy 40 éve, és kivágtam és betettem az akkori tárcámba, mert nagyon aktuálisnak éreztem, akkori élethelyzetemben... aztán arra is emlékeztem, hogy a vers címe (milyen találó!) Szelíd tanács szelídeknek... aztán előjött a kezdő sora is: Ezek a sebek nem hegednek...

(közben az én baleseti csuklósérülésem sebe elkezdett hegedni illetve levedzeni - dehát nyilván itt lelki sebekről, lelki sérülésektől volt szó (na nem mintha nem függenének össze testi és lelki sebeink)...nem hagyott nyugodni az emlékszilánk, kerestem a googleon a megtalált verset, sorokat, de nem találtam.. Kartal Zsuzsáról se túl sokat, de azt igen , hogy 1976 -ban jelent meg első kötete az Igy döntöttem... tehát abban kellett megjelennie, mert ezt a verset  75-ben találhattam! egy napilapban...(akkoriban voltam ilyen lelkisebzett helyzetben)

bementem a könyvtárba , de ott csak az utolsó kötete volt meg a Körözés- abban nyilván nem volt ez a vers... de végiglapoztam...stimmelt minden, még a (szintén) szelíd(nek nevezett) Kosztolányit is említette

nem tudták a könyvtárban ki a költő, persze, hiszen el is feledtük, meg nem is volt annyira benne a köztudatban (a kánonban pláne nem), sose

nem jelent semmit mondta  aki a raktárból kihozta ezt az egyetlen  náluk rostokoló kötetet, a szellemisége megmaradhat - akárhogy vélekedtek róla életében, és akármennyire nem ismerik most se


kicsit meredeknek találtam ezt a megközelítést, (most, régebben talán nem is annyira), de igaz ami igaz:

hiszen az a mondat,VÉDD MAGAD  honnan jött... hozzám, ilyen találóan reggel?...

aztán délután még jöttek elő újabb régi sorok a fejemből:

a szelid állat  barlangot keres magának

ha megsebeztek, ne segits a gyilkosodnak

aztán eszembe jutott, hogy van egy csomó kis verskötetem az ágyam fölötti polcon, hetvenes évekbeli is, akkor aktuális költőktől...

végig néztem:a stószba rakott köteteket - már letettem róla, hogy ott lesz köztük a keresett
s aztán majdnem legfölül, letakarva, -elbújva, feketeségében,   ott volt :







és  a keresett vers a  89. 90.oldalon 


ideirom, legyen meg  a neten is...

Ezek a sebek nem hegednek,

Ezek a sebek mérgesednek
A sebzett vad nekitámad
foggal-körömmel a vadásznak,
de elbúvik a szelíd állat,
barlangot keres magának,
elfeledett patakágyat,
nagy fa alatt óvó árnyat.
Zavaros ár bepiszkítja,
s szégyenkezik ő, a tiszta,
hová bújjék lőtt sebével?
Hát a mocsár lesz a sírja?
Áradó víz lesz a sírja?
Ne bújj el, ha megsebeztek,
ne segíts a gyilkosodnak,
védd magad!


(aláhúztam, ami megmaradt a fejemben , és elő is jött... szerencsére a többbire nem kellett igy várni... hátha azok is, de a lényeg ez

........



u. i. Flora védangyalokról beszélt nekem, az előző bejegyzésem kommentjében (is), akik védenek ilyen balesetekkor , legalább is őt, ő  úgy érzi- (korábban racionálisabbnak tűnt)
én megint csak J A-val válaszoltam : angyalaink mi vagyunk

de hát ki az a mi?! kik vagyunk



mindenesetre köszönöm a tegnap reggel fejemben felbukkanó jó tanácsot:
védem magam! ezentúl jobban

sőt, ahogy meg lányom tanácsolta, gyakorlatiasan : még egy bukósisakkal is:)


hát ez a mondat, vers is valami ilyesmi lehet..... védelem

jó tanács, a jövőre is

és a lelki sebzésekre is..


mert mennyire igaz, azóta is, hogy ha megbántanak, én szégyenkezem , és én húzódok a barlangomba....mint "szelid állat" - helytelen, ezentúl nem teszem


és védem magam.

........

...
és még valami fontos tanulságféle: annyian fejezték ki sajnálkozásukat, aggódásukat, féltésüket,  , együttérzésüket, felháborodásukat és főleg segítőkészségüket, (nem csak itt főleg, hanem a fb-on), hogy szeritem már ettől is gyorsabban gyógyulok --- ahogy kivánták is.

szóval, úgy tűnik, a bajban, többszörös védelembe kerültem...

köszönöm






9 megjegyzés:

  1. Kedves Aliz, te, úgy tűnik, valóságos médium vagy! Főleg persze, a költők, a költészet szolgálatában!
    Valóban, egyre jobban kopik a racionalizmusom, de a hihetetlen események is egyre szorosabban követik egymást az életemben. Mindenesetre kapaszkodom belé, mint viharban az esernyőbe, melyet kifordít a szél...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ...érdemes! (én is kanyarodom vissza... tán)

      Törlés
  2. ...és valóban személyes megtapasztalások ("hihetetlen események" kellenek hozzá, lám)

    VálaszTörlés
  3. Jó, hogy jövök ide minden nap, mint "Tiszta forrás"hoz. Ma is találtam - számomra - új verset, ráadásul nagyon szépet.
    Az meg külön érdekes, hogy 16 éves szedői múlttal a hátam mögött most találkoztam először Kartal Zsuzsa nevével. Az biztos, hogy a verseskötetei nem az Alföldi Nyomdában készül(het)tek.
    Persze a családi háttere szinte predesztinálta a költő-létre.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. az utolsó kötete 80 körül jelent meg (mintha felhagyott volna a versirással az idők folyamán, újságirás, politizálgatás váltotta? és aránylag fiatalon mindennel...) (ahogy irtam is a posztban , nem volt túl ismert a neve, életében sem - költőként se) - Az én kötetemben az olvasható, hogy Franklin nyomda (Szépirodalmi kiadó, 1976)

      Törlés
  4. Aliz, nem találom sehol a szociográfia kötetét. Mintha az ÉS utolsó oldalán jelent volna meg belőle részlet, úgy emlékszem. Pontos volt és lenyűgöző.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. nem ismerem...a szociográfiáját... de az ÉS utolsó oldalán nem riportok voltak akkoriban?

      én csak egy publicisztikafélét olvastam tőle, majdnem személyes érintettséggel (pontosabban lányoméval)- nem is tetszett.

      sőt ez a vers se az igazi, ha beleásunk :( (és elfogadjuk, hogy "a lira logika...", mert itt bizony van logikátlanság is
      sajnálom
      de nekem ez a "védd magad" megerősités jól jött... úgy hogy hálás vagyok neki végül is, és sajnálom a sorsát

      neki azt hiszem elcsúszott a pályája... kár hogy a költészetet idő előtt abbahagyta

      Törlés
  5. Klári, erre gondoltál volna? https://www.antikvarium.hu/konyv/kartal-zsuzsa-vesztesek-tortenelemkonyve-692709l

    érdekes amit irnak a tárcáiról!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Aliz, ez az! Megszerzem, homályos emlékem van róla, nem pontos ezek szerint. Köszönöm!

      Törlés