2017. augusztus 1., kedd

kedvencek

én tudom, kik voltak apám kedvenc  irói ...(pedig nem is ismertem) (pl. Bertrand Russel, Joyce: Ulysses, költő: Villon, zeneszerzői, Wagner, Richard Strauss, Puccini: (Kabátária), Rigoletto (ezt nézték meg az Operában az esküvőjük után), de szerette pl  Gershwint is

Goethe, Thomas Mann...róluk még gimnazista korában irt a Nyugatba (megvan, de nem biztos hogy kedvelte is őket, hiszen T. Mannról különösen filozófia szempontból birálóan irt

s hogy anyám kedves dalai versei...szinészei, énekesei kik voltak?  (Akácos út,  Madár vigan dalol az ágon..., Lehullott a rezgő nyárfa..., Most még hideg van...

,Anyám csak egy dalt zongorázik, A húgomat a bánat eljegyezte (Kosztolányi), Az én mezömön nem értek kalászok...(Kis József: Tüzek), Mécs László: A kirándulás elmaradt, 

Somlai Artúr, Uray Tivadar , Ajtai Andor- Básti Lajos, Bulla Elma

Zorán (Fehér sziklák)...Máté Péter:Hull az elsárgult levél

meg gondolom Greco, Milton,(a Munkácsi féle),  Virgina Woollf, mert hogy őket a rajzai őrzik

és régen, emlékszem, Adytól szavalta a Testementumot (sirni, sirni...), az Álmodik a nyomort, József Attilától a Kész a leltárt, ...Petőfitől az Apostolt olvasta fel másoknak...fiatal lány korában .-meghatásig - mint mesélte

emlegette Kuncz Aladártól a Fekete kolostort. Kemény Zsigmondtól az Özvegy és lányát, sőt a Réztáblát a kapu alatt

meg kedvence volt egy dirndli ruhája lánykorából...sokat emlegette,milyen szép ruhái voltak, és nem értette, hogy én miért nem hordok a pulóverjaim alá blúzokat, a gallérjukat ráhajtva...mikor ő igen, ropogósakat, frissen vasaltakat...


és anyutól tudom, hogy nagyapa kedvenc dalai a Szól a kakas már és a Hullámzó Balaton tetején... kedvenc virága meg a gyöngyvirág...anyué a margaréta


apai nagyanyám kedvenc zeneszerzője (nekem irt sokat róla) Mendelssohn, kedvenc zongoristája Rubinstein


de vajon a lányom tudja-e rólam.... hogy (na jó, a vaniliafagylalton és Kálmán Györgyön kivül) kiket-miket kedvelek... kedveltem... Ja ,és persze József Attilát tudná....nemnagy kunszt (folyton őt idéztem gyerekkorában:)

majd megkérdem tőle alkalom adtán....
talán.

de hiszen főkedvencem a fia  azaz az unokám.
ezt meg úgyis tudja,
ő meg a kedvenc költőim közt is van...:)





23 megjegyzés:

  1. 5 évemár irtam ilyen cimmel posztot (a fb jóvoltából épp most előjött, meg is lepődtem:):
    a Kalligram irodalmi és művészeti folyóirat új, dupla számának címlapján KOSZTOLÁNYI, tulajdonképpen övé a szám, több írás is vele foglalkozik. Divatban van, egy ideje. Nem így, még a 60-as években, közepén írtam pedig belőle a szakdolgozatom! (A lírikus Kosztolányi és a valóság),,,,egyik kedvenc költőm lett, volt, maradt.. de a mostani számot nem csak az ő kedvéért vettem meg, az Irók boltjában, Pesten, hazafelé jövet, (merthogy Makón nem lehet kapni sehol se irodalmi folyóiratot...), hanem mert lányom is benne van (sőt közvetve, a versekben én is, ha elvonatkoztatva is, és inkább a régi családtörténetszilánkokban a régiénem , - az "anyám" kitételben igazán nem tudok más(valaki)re gondolni...művészi elvonatkoztatás, általánosítás és absztrakció és szabadság... ide vagy oda... meg azzal együtt, hogy több alany szerepel bennük, (az én anyám is... (olyan történetben is, amit csak tőlem hallhatott lányom..), és a lírai alany egymásba mosódva néhol -mégha "kevés"nek is bizonyul -kimondva- is : a "nincsen elég szám, személy"), ÉS-t is vettem, mert hogy a héten épp abban is megjelentek versei, s bár ez kapható Makón is, bár ebben nem szerepel makói vonatkozás (mint a Kalligrambeli ciklusban a régi patinás makói cukrászda is, a Hóvirág..., ugyancsak önmagán túlmutatva, a jelképesség felé, viszont irodalmi kedvencek annál inkább: Szép Ernő, Emily Dickinson és Esti (azaz megint csak Kosztolányi, alteregojára való utalással)... Mivel ezúttal nem volt túl nehéz az úti cuccom (csak egy napra akartam felugorni, igaz, majd' 3 lett belőle), megvettem végre Popper Péternek a zsidóságról szóló könyvét is, ("Az élet sóját") (ami ilyen tárgyú előadásaiból lett összeállítva Az Irók boltja melletti Menzán, míg hozták az ebédem- a változatlanul nagyon udvarias és kedves pincérek (immár ők is "kedvencek") - olvasgattam-lapozgattam..., a kávém mellett is... kicsit megidézve a régi makói Hóvirág cukrászdát is (ott is még kávéztam..., foto anyukámmal:


    kislányommal is, mignonokat ettünk, kedvenc hely volt, Koronaebéd után, meg amúgy is... hova is tűnt minden a múltak iszapján ...de jó, hogy a Kalligramban, lányom verseiben most benne van... s de jó, hogy "...ars longa".. (olvasom épp Poppernél, hogy a művészetek , a képző-, a zene tulajdonképpen egy magasabb tudatállapot (ami felé remélhetően haladunk, (remélt) evolúciónkban - s ja, igen, kellemes zene is szólt az ebéd mellé, a Szépművészeti Múzeumba viszont hiába indultam Brueghel kortársai felé, a bezárt kerítés messziről eszembe juttatta: hétfő - szünnap, pedig olyan jó lett volna a ma még általános, hétköznapi "tudatállapotból" ott is kiemelkedni, azaz triviálisan szólva "kikapcsolódni", még ha a középkor nem is kedvenc korszakom (sajnos a mai kor is egyre kevésbé - ha a közvetlen valóságot és nem művészi lepárlását, átlényegülését nézem…)

    s mégis, hát perszehogy ... Élet és (művészet)Irodalom vonatkozásában is az Életre szavazok... de mennyire! (ez A LEGFONTOSABB..., ahogy a Kosztolányikedvenc is írta: "AZ ÉLET ÖRÖK KINCSÉBEN HINNI"...! (de ahogy - azt hiszem - a "Hóvirág cukrászda" családtörténeti vonatkozása is erről szól...)

    VálaszTörlés
  2. Vidám kép, hogy a Koronaebéd után az ebéd koronája a Hóvirágban van.
    Nem ezt akartam írni, de mire kinyílt a kommentablak, elfelejtettem...Mióta negyven fok felé közelít, napi 280 oldalt olvasok. Naponta egy könyvet. Meg Alizt. :))

    VálaszTörlés
  3. azért én nem irokannyit szerencsére---- én viszont napok óta Radnóti naplójját. lassan haladok vele... nagyon Koronatartalmas(eddig is bele-beleolvastam )...

    a Krona? hát most a sarkára egy harnglábat (nem kornt) akarnak tenni, a Hóvirság cukrászda meg, tavaly még Szicilai névre hallgatott (be se tettem a lábam!), idén viszont Silver lett ...oda tervezték az osztálytalit ,úgyhogy lehet, hogy el kell mennem oda, emlékeket taposni egész más környezetben

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. bocs, úgy látszik képtelen vagyok rendesen irni! ne olvasd el, nem érdemes, vagy ha mégis akarod, lemásolom rendese(bb)en..

      Törlés
  4. Ne másolj semmit, minden világos!
    Most éppen Borbély Szilárd: Halotti pompa verseskönyvét olvasom. Haladok a megfejtés felé: miért is a Nincstelenek után lépett át a másik dimenzióba.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ő Timi egyik kedvence volt. (addigra. a depresszió utjai kiszámithatatlanok. megrenditő és sajnos visszavonhatatlan lépés....rossz idő és hely?)

      http://www.litera.hu/hirek/turi-timea-borbely-szilardrolto

      Törlés
  5. ...olvasd el az interjút (Timit kérdezik benne Borbély Szilárdról,(2014-ben) ...talán ad némi választ (konkrétan a Halotti pompáról és a NIncstelenekről is beszél benne)

    VálaszTörlés
  6. Köszönöm. Tartalmas beszélgetés. Jó a lányodnak, hogy most dolgozhat a könyvszakmában. Nekem is jó, hogy még olvashatom őket. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ugye? de itt nem mint "könyvszakmásszal" beszélgettek vele,azt ugye észrevetted... Egyébként nagyon szereti a "szakmáját"(nemrégiben lett főszerkesztő(je a Magvetőnek!:)

      Törlés
  7. Persze. Olvastam azt is, és szívből gratulálok!

    VálaszTörlés
  8. no és teljesenmegnyugodtam, illetve el is szégyelltem magam, azzal kapcsolatban, hogy tudja-e kik a kedvenceim.alehető legjobban válaszolt,annyit olvastam, annyi van, hogy nemlehet egyet(kettőt) kiválasztani. defelsorolt egy csomót, még olyarta is , akiről pedigén már megfeledkeztem ...Joyce Carol Oates.. (eszembe jutott, h egyszer egy tanitványom megkérdezte irodalom óra után, hogy ugyan ki lehet a kedvencem, van-e, mert mindenkit olyan lelkesen tanitok :)

    VálaszTörlés
  9. Aliz, engem a magyarok közül Esterházy, Nádas, Krasznahorkai és Kertész Imre minden műve megszólít. Amerikából Janzen ad legtöbbet. A magyar költők közül Radnótit és Orbán Ottót helyezem az élre.
    Kedvenc? Rengeteget olvasok. Minden irodalmi teljesítményt nagyra becsülök. Lehet őket lelkesen tanítani.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ja, ezt tudtam is rólad:) ők a legjobbak,egyértelműen, szerintem is:)(bár Krasznahorkai kivétel, bizti az én hibámból)...
      ... a téma kimerithetetlen.de most abbahagyom. kösz a választ!

      Törlés
  10. mondott még egy yfrappánsat lányom, mikor elcsodálkoztam, h mégis tudja, ha felsorolni képtelenség is lenne, kik a kedvenc iróim: "Nem csak veled nóttem fel, hanem a könyvtáraddal is!" :)

    VálaszTörlés
  11. Timi olyan schlagfertig, hogy utolérhetetlen. (Különben Krasznahorkai kesernyés iróniáját tényleg föl kell fedezni.)

    VálaszTörlés
  12. sajnos az irónia (elviselése,főleg az életben) nem erős oldalam (úgy látszik kihat az irdoalomra? forditva kéne...) Timi schlagfertigsége mindig elnémit:)(gyerekkora óta)

    VálaszTörlés
  13. Sokféle érzékenység van, tapasztalom nap mint nap.
    Más: leszakadt a könyvespolc a férjem ágya fölött. Még jó, hogy éppen nem ott üldögélt. Szaporodik a házi munka, hová pakoljunk, nem is tudom. Megyek segíteni.

    VálaszTörlés
  14. nem tudom kire-mire gondoltál (néha nemtudlak követni), de én egyyre több érzéktelensésget tapasztalok,nap mint nap :)

    (jaj, de jó, hogy nem volt a könyvespolc alatt senki, én rengeteg könyv alatt alszom, és egyre tornyosul, épp ma is gondoltam rá, hogy le kéne pakolni a tetejét legalább, nehogy rámdőljön egyszer... nem volna annyira szép halál a könyvek alatt... egyébként én már nem merek könyvet venni, mindenütt könyvek (nem csak szekrényben s polcokon)(és költözés óta még dobozokban is...)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Aliz, konkrétan arra gondoltam, hogy írod: nehezen viseled el az iróniát. Talán ez is egyfajta érzékenység.
      *
      Hiába fogjuk vissza magunkat, nálunk is szaporodnak a könyvek.

      Törlés
    2. ja igen, igy van, ahogy megirtam a kommentet, gondoltam is erre, hogy te erre gondolsz:) más azt se érti amit kimondok, te meg azt is amit nem:) (?) de az iróniával nem csak a kvázi "érzékenységem"nek van baja, ha egységes rendszert alkot, mint pl Örkénynél, akkor "birom", mert az "tiszta" játék.

      könyvet nem venni sokszor önmegtartóztatás! hiszen mindig a könyvesbolt volt az egyetlen, ahonnan mindig elégedetten zsákmánnyal távozhattam.
      de szerencsére(?) Makón már igazi könyvesbolt sincs...

      Törlés
  15. Teljesen igazad van, ha "rendszert alkot" az irónia, igazi élvezetet nyújt, a ráismerés örömét adja (nekem)(is).
    Sajnos, mi interneten rendelünk szinte mindent. Esztergomba a Babits könyvesboltba még az antikvárium.hu is szállít, vesztünkre. :)

    VálaszTörlés
  16. Jutott még eszembe apam kedvencei kozul Sarasrto àriája Mozart Varazsfuvolajaból.meg a Kabàtària Puccini Bohéméletéből

    VálaszTörlés