2017. augusztus 23., szerda

harangok

még mindig a "nádasba" visszatérve...
mit találtam ott? harangok közt... rózsákat, csillagokat
s milyen személyes asszociációkat....vagy koincidenciákat


nos én a legutóbbi időkig harangokat inkább csak hallgattam de nem láttam....
a Nádas könyv címlapján



de a könyvben a harangleirások még fantasztikusabbak és részletgazdagabbak



és eszembe jut, hogy a napokban a helytörténeti túrán én is láttam az itteni református templom négy harangját... egész közelről, a templomtoronyban


Nádas még közelebb megy ahhoz, amit leír , így a Szent Mihály templom harangjaihoz is, a 11 közül
különösen egy harang leírása ragadott meg, a Miatyánk harangjáé.......amit 1538-ban ...Harangöntő János nürnbergi műhelyében öntöttek...Díszes feliratát a maga idejében oly módon öntötték belé, hogy az egyes szavakat rózsamotívumok választják el egymástól.MARIA VIRGO INTERPELLE DEUM PRO POPPOLO CATHOLICO . Mária neve láthatóan nagy kivétel volt Harangöntő János nürnbergi műhelyében. Nem rózsát illesztettek nevéhez, ő csillagot kapott. Világos, ő stella matutina, azaz hajnalcsillag, irányt  adó, akiről tudjuk, hogy rózsa, de tüskéje nincs"

és mi ebben a személyesen engem megszólító ?, hát eszembe juthatott megint, Morgenstern Julia azaz Esthajnalcsillag vezetéknevű dédanyám, apai ágon, és máris összekapcsolhatóan anyai nagyanyámmal, akinek utóneve Mária... aki rózsákat ültetett a kertünkben , de mennyit (babarózsát)... és tényleg nem emlékszem hogy tüskéi lettek volna, lehet, hogy azok is inkább csak csillagok voltak, s ősanyáim, hajnalcsillagok,"irányt adók"....

meg jutott még eszembe ez a dal: "erdő közepében járok...  csillagom vezess..."


---

arról meg most nem irok,(és persze nem is asszociálok), hogy a makói református templom tornyának legnagyobb harangja Horthy Miklósról van elnevezve (1927) , és arról se, hogy (kérdésemre milyen választ kaptam, hogy) miért....




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése