2017. augusztus 9., szerda

muszáj volt megirni versben is...


esthajnalcsillag dédanyám

morgenstern julia

kinek utónevét
apám jóvoltából
és nagyvonalúságából
örököltem

minthogy
úgy szól a családi
legenda:
a konok irodista
nem jegyzett be Györgyinek
a makói anyakönyvbe,
így lettem
pillanatok alatt
dédanyám után
julia)

apám nagyanyját
nem ismerhette
ahogy én se őt
tulajdonképpen
de emlékét megőrizte
átadva nevét nekem

mondják, különleges volt
szép és méltóságteljes

és fenséges

50 éves volt
mikor a konyhájába lépve
egy hatalmas sikollyal
összeesett holtan

az a sikoly
50 éves koromig
fölöttem lebegett
mint Damokles kardja

a migrénem is
tőle örököltem
nem csak utónevem
s valami szivbajt
meglehet

bár nem volt
semmi előjele
a korai összeomlásnak
mindig tartotta magát

talán a baj épp ebből lett
és én tudom
hiszen az én dédanyám volt
hogy mindent a szivére vett

és bár mindjárt negyedszázada
hogy elmúltam ötven
az a sikoly ott lebeg fölöttem
évszázadokon át

és ragyog az égboltomon
Morgenstern Julia
esthajnalcsillag dédanyám

aug 9.



6 megjegyzés:

  1. hát hihwtwtlwn.. és el is nyomtam a tudatom alá, de reggel előjött: 50 éves koromban (1993 májusában) velem is majdnem megtörtént ami a dédanyámmal, csak nem a konyhában, hanem az iskolában, a munkahelyemen, miután már a 3. órámat tartottam volna egyre fokozódó migrénnel...nem részletezem most, de HKÉ lett, volt... (már irtam róla, más vonatkozásban, ez az összefüggés eddig még sose jött elő, pedig ... ) a sors útjai...most még hálásabb vagyok, hgy túléltem...azt is... akkor is...

    VálaszTörlés
  2. Válaszok
    1. köszönöm, majdnem megkérdeztem (volna) melyik feldolgozás megfelelőbb(?)

      nemversben többet lehet elmondani, kifejteni alaposabban, viszont a kitörni kész érzelmeknek jobb a szabálytalan verszerű forma

      csak én nem tudhatom, kifelé mindez hogy ...

      Törlés
  3. A vers végén végigszaladt a hátamon a hideg. Szépen gurultak ki belőled az igazgyöngy szavak.
    Amúgy nagyon jó, hogy a "konok irodista" nem jegyzett be Györgyinek. Szerintem a Júlia név sokkal jobban egy Veled, mint lett volna a Györgyi.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ha györgyi lettem volna, lehet, hogy másmilyen is lettem volna (?):) (nomen est omen?)

      Törlés
    2. Vajon, ha Györgyi lettél volna, mást örököltél volna szépnevű dédanyádtól? Hogy "mindent a szívére vesz", az annyira Júliás! (Titkos utakon járunk mindannyian, anélkül, hogy tudnánk róla?)

      Törlés