2024. október 5., szombat

(dupla) fekete pont

 FELTÉTLENÜL MEG KELLETT NÉZNEM EZT A FILMET, TÖBB OLDALÚ

ÉRDEKELTSÉGEM MIATT IS, no

meg hát egyáltalán örültem, hogy valami nézhető filmet nézhetek a makói hagymaházban, igaz, hogy lehetlen időben, szombaton délután háromkor , még az ebédem se tudtam végigenni (mit most én főztem), pedig nem is gyerekfilm! bár a pénztáros bizonygatta) csak éppen gyerekekről szól (az nem ugyanaz), de úgy látom csak 12év fölött ajánlják (a főszereplő "gyerek" viszont 10 éves!(tehát nyilván nem keverhető össze a néző a szereplővel! mert ez utóbbi meg se nézheti a filmjét!

igen, iskolai, iskolában játszódik a film

főleg az ötödik c a főszereplője (unokám most ötödikes szintén!)

igazi főszereplóje egy Berlinből hazajövő, de ott szocializálódó kisfiú, Palkó (biztos az itteni tanárok adták neki e nevet, nem hiszem hogy Németországban igy szólitották Pault), aki - annyi megpróbáltatás után -nem tud a végén már nem is akar beilleszkedni



van egy ellenpélda a  tanárok közt, Juci néni, aki "unortodox" az ortodoxok közt



ja van meg egy kedves tanár is, akit azonnali hatállyal elbocsátanak, valószinű politikai okokból

a "tankerület" ...

egyébként a story időtlen, épp ez az elgondolkodtató benne, hogy évtizedek telnek el, és egy iskolában semmi nem változik!

még az én általános iskolámban elszenvedett megpróbáltatásaim is előjöttek! (ha nem is konkrétan, de mintha a látottaknál is durvábbak lettek volna azok)

(unokám szereti az iskoláját , és viszont, remélem az kivétel,de nem is "állami")

az én pályakezdésem fődilemmáját is megvillantotta bennem a film, amikor is úgy láttam, hogy egyszerűen szólva vagy megszokok vagy megszökök. (lehet hogy szökni kellett volna? (ahogy igy utólag a 30 évnyi tanitási-rabszolgaságomon végigtekintek - de aztán summázva munkásságomat, mégis csak helyt álltam. bár kicsit Juci néniként is)

---

egyébként a film formanyelve tehát mint műalkotás tetszett, friss volt, improvizativ, groteszk is, drámai is, mindenféle... (néhány jelenetnél jót kucogtam, de érdekes hogy csak én... de a vége felé egyre inkább összeszorult a torkom, mert már a kibirhatatanság ábrázolódott a filmvásznon

---

volt egy külsö jelenet, ami akár a filmből is kiléphetett volna

gondoltam, csinálok egy két közeli superplan fotót a főszereplő kisfiú beszédes arcáról, a leghátső sorban , nem zavarva senkit

de ott termett mellettem egy szakállas szigorú ember, aki azt hittem letartóztat, de "csak" annyit mondott de stentori hangon!  hogy töröljem le a fotót amit csináltam!

de hát úgyse látszik, hogy hol csináltam 

de a bal alső sarokban látszik - erősködött

na jó  , leveszem - igértem meg

de mi látszik a bal alsó sarokban, én az én fotómon nem látok semmit, (a filmvásznon se

olyan volt ez a jelenet, mintha a portás vagy a tornatanár lépett volna le a vászonról, még jó hogy nem kötelezett 3 kör nyusziugrásra!)


egy iskolásfilm sose csak az iskoláról szól, - mint ahogy egy iskola se -pláne ha "rendszerkritikus"...











1 megjegyzés:

  1. Edit Martonosi
    Nagyon jó, hogy megírtad Julika, holnap akarom megnézni, ma nekem is korán volt a 15 óra.

    Gonda Julia
    féltem hogy holnap közbejön valami és csak kétszer adják (persze)

    Edit Martonosi
    Gonda Julia adhatták volna legalább egy órával később. Viszont most a jövő héten Szegeden, a film fesztiválon meg tudod nézni a Lefkovicsék gyászolnak. Sok jó magyar film lesz.

    Gonda Julia
    Edit Martonosi 21,30től vetitk a Lefkovicsékat, már az utolsó buszhoz se jó

    VálaszTörlés