2016. június 8., szerda

in memoriam Felisz néni


az borzasztó volt
mikor anyut
iskolából
hazajövet
eszméletlenül
találtam
(valamit bevett)
gondolom
nehéz életéből
elege lett…
átmentem
a ház másik
nagyobb részébe
ott volt telefon
nálunk már az se
se konyha se előszoba
államosították mindenünket
s a házunk nagyobb részét is,
a kórházigazgatónak
utalták ki
neki is annak idején
a magánklinikáját.
vették el
s ölték meg
első feleségét
(zsidó lévén)
a háborúban
megölték
kinek anyjával
Felisz nénivel
költözött ide
meg második feleségével
és annak kislányával
klárival laktak itt…
a mi egykori családi
házunkban
mire költött a KIK
szemben
a mi romladozó részünkkel
amivel nem törődött
ahogy velünk se senki


Klárival.
néha játszottam
ő törte el a vitrinből kivett
havas üveggömbben sielő figurám,

mit nagyanyám küldött Hollandiából,
papirszalvettát gyűjtöttünk,
néha játszottunk együtt
most is velem volt…
értetlenül de kicsit
együttérezve velem
s bénán cidrizett
de Felisz néni vette
kézbe ügyem
és a telefont
mindent elintézett
ő telefonált
Felisz néni
a zord
kinek megölték lányát 
a háborúban
(akár az én apám)
és ki mindig szótlan
és decens volt
most ordított
bele
a telefonba
pedig korábban
szavát se hallottam soha
egy szót se szólt hozzám
rám se nézett
(anyuval néha beszélt)
de korábban soha
egy szót nem váltott velem
szikár volt
és kemény
megközelíthetetlen
(vagy csak fásult
és elkeseredett
szomorú)
nem kímélte magát
(még télen
se hordott semmit a fején
és sose engedte
hogy lefényképezzem)
most nagyon erélyesen
s sürgetően telefonált
némi huza-vona után
egyszer csak
markánsan
felcsattant a hangja:
a telefonba ordította
értsék már meg
amiről szó van:
emberélet!”
erre már
a mentők egyből kijöttek

s mi megmenekültünk…..

újra,
egy időre

hála Felisz néninek…

ki a saját lányát
nem menthette meg


4 megjegyzés:

  1. Ismét nagyon tetszett. A feszültség utáni végső kicsengés, az 2 utolsó sor: drámai súly.

    VálaszTörlés
  2. hetek óta hányódott piszkozatban ez az irás, nem tudtam befejezni, a zárásra csak most találtam rá , legvégül!

    VálaszTörlés