2016. június 24., péntek

az én sokoldalú anyám


jiddise máme volt
a javából, de
keresztyén
barátnői voltak
elment velük misére
dicsérte az apácákat
mikor hazajött a
háború után a
klinikáról
hol ők
ápolták
legodaadóbban
s hol mihelyt jobban lett
segített is nekik
mint mindenhol
mindenkinek
önkéntes ápoló
önkéntes mindenes
mindig ember

úgy adott
hogy nem is volt
neki sok
mintha az tenne
neki szívességet
aki elfogadja

a koldust befogadta
a cigányokat kedvelte
a gyerekeket dédelgette
a barátnőimnek
anyai barátja volt
munkahelyén
segítő kollega
kiváló dolgozó
nyugdíjasként is
fáradhatatlan
volt a szorgalma

hogy főzött, sütött               
kézimunkázott
horgolt
gobleinezett
mindig kitalált
valami eredetit
varrt, szavalt
festett, rajzolt
műveltsége is
hatalmas volt
de sose hivalkodón
több latin szót tudott fejből
mint én a szótárból

mindig megvédett
de többnyire háttérben
hogy ne zavarjon meg
úgy segített
észrevétlen
de ő segítséget
sose kérlelt
semmit

jó anya, testvér,
nagymama 
ki unokájára
fájdalmában is
mosolygott


kullogok
csak
a nyomába'

de jól tudom
utol
nem érem
sosem





4 megjegyzés:

  1. Megindító, nagy szeretettel, csodálattal mintázott (élő) anya-szobor ("önkéntes mindenes / mindig ember"), benne a fájdalmas utóhang: "kullogok / csak / a nyomába' // de jól tudom / utol / nem érem / sosem"
    A végén a visszahozhatatlan ...
    Ne haragudj, nem "elemezni" akartam, csak így éreztem.

    VálaszTörlés
  2. gyönyörűen írsz, nagyon szeretem olvasni



    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. köszönöm, örülök neki, hogy így látod (bár én most egy kicsit elégedetlen vagyok... magammal)

      Törlés