2016. június 1., szerda

az az erőltetett mosoly


egy műtermi fotózás emléke

a fényképész bácsi
kitekerte a nyakam
a híres Homonnai
műteremben
az emeleten

és könyörgött
hogy mosolyogjak már
végre egyet
vagy nevessek
addig nem fotóz le

végül ő győzött

de emlékszem
ahogy jöttünk lefele
a lépcsőn
anyukámmal
azt panaszoltam
a fülébe

elégedetlen

hogy olyan
erőltetetten
mosolyogtam
ugye?

Erre a szóra
különösen
emlékszem
ERŐLTETETTEN

úgy látszik
már ekkor is
fontos volt
lett volna
a természetesség
számomra
de ugyanakkor még
szófogadó voltam

a fényképet meg
csak napokkal később
láthattam

s először csak
a nyers fotót…

aztán a készet

s nem is tudom,
mi volt róla
a véleményem

de az biztos
hogy
mostanában ez az
egyik legkedvesebb
képem
erőltetett vagy sem
rajta az a régi mosoly

s szeretnék még egyszer
tudni
így mosolyogni
ha erőltetetten is

de nem lehet

csak nézem
(már nem nyersen
immár készen)
fanyarul mosolyogva
régi magamat
mintha
valaki
más volna

de hát más is
itt
ez a kisgyerek….

ugye.





Junius 1


7 megjegyzés:

  1. milyen furcsa, ez a jelző "erőltetett" mennyire bennem maradt, s a mosoly jelzjeként, és amúgy , később(!) mennyire egy másik szóval (menet) kapcsolódott egybe és apám sorsával... rőltetett menet - és erőltetett mosoly, talán mégis van összefüggés köztük... (?)

    VálaszTörlés
  2. A kapcsolatokat - szerintem! - mi létesítjük... Igy lesznek a véletlenekből sorsszerűségek. De ez már más téma...

    Nekem is ilyen "nyak-kitekeréses" emlékeim vannak Etelka néni műterméből! Nomeg az előredöntés a végleges, "retusált" fotón... S nem szerettem (most sem) parancsra mosolyogni, bár amúgy inkább mosolygós vagyok...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ...igen, mi , és utólag..., ebben az esetben is. (ma reggel jutott eszembe, utólag, ez az összefüggése az erőltetett mosolynak az erőltetett menettel, el is szégyelltem magam... akkor irtam a kommentet, és nem véletlen hogy a versben még nyoma sincs ennek a látens összefüggésnek...de számomra épp azt bizonyitja mindez, hogy mégsincsenek véletlenek, sőt.

      a nyers(kép) meg a kész közti összefüggés még később,ezt be is irtam , zárójelbe ..egyszerre utalva a nyers és kész képre és lényre...:) (de lehet , hogy ez nem derült ki?) nem baj. akkor is benne van.

      többet tudunk,mint amennyit tudunk :)

      Törlés
  3. Nem látom erőltetettnek a mosolyt, de te tudod.

    VálaszTörlés
  4. nem a képet láttam erőltetett mosolyúnak, hanem az érzésem volt az amikor csinálták a képet, és parancsra mosolyogtam. sajnálom, hogy/ha nem tudtam jól leirni. épp arról van szó, hogy számomra most ez a mosoly irigylendő. (akármilyennek éreztem annak idején)

    VálaszTörlés
  5. Szeretem ezt a fotódat, a bájos, tiszta gyerekarcot. Nem érződik, mi van mögötte.

    VálaszTörlés
  6. hát nekem is ez a kedvenc, nem véletlen lett "avatár"om :)
    a mögöttese inkább az (ön)kritikus hajlamamimra világit rá, azt hiszem.

    VálaszTörlés