2016. május 1., vasárnap

a ház


a nagyházban

ketten éltünk anyuval
hogy apám nem jött
a háborúból vissza

nagyanyám igen
de betegen
és meghalt
még négyéves
koromban

a kis szobánkat
albérletbe
kiadtuk
míg el nem vették
az államositáskor
meg egy ortodox
család is lakott ott
a házunk
nagyobb részében
sok gyerekkel
de ők egy éjjel
összeepakoltak
segitettünk mi is
és őket nem láttam
azóta sem
azt hiszem
kanadába mentek
(hol élnek rokonaink is)

a nagyfiút mindenesetre
hiába kereste később
a bélyeggyűjtéssel barátja
nem is tudtam mit mondani neki
csak azt hogy
a kedves Sábelék
már nem laknak itt
(hiányoztak
nekem is)

helyükre a párt költözött
a szobafalakat előbb
lebontva kiverve
anyu .-ma se értem-
miért súrolta nekik
a padlót szorgosan
az így lett
nagyteremben
mik az ő szobáik voltak
s mihez már nem volt semmi köze
és hiába járt szemináriumaikra
nem volt elég „fejlett” nekik
ideológiailag
soraikba nem is vették fel
mert „osztályidegen”
mert szerintük a nagyapa
ki a házat épitette
a 6 gyerekének
- mit később ugye el is vettek
s hova beterpeszkedtek -
nagykereskedő
s kizsákmányoló lehetett…
nem értettem mi ez
volt egy fakereskedése
meg egy nagy szive
mi el is vitte
s én csak azt tudom
minden volt alkalmazottja
anyu nyakába borult
ha találkoztak az utakon
szerintük az volt a
jóvilág
mikor nálunk dolgoztak
kocsis s szakács
mindenki szerette
nagyapát
és templomot
alapitott
meg kereskedelmi iskolát
(a templomát lerombolták
de az iskola ma is remekül
prosperál)

a háza is áll
csak tönkrement az évek során
(hogy a mi részünkre nem költött a KIK
s nekünk nem volt pénzünk
rendbehozatni…
csak épp annyi,
hogy visszavásárolta
évek múltán
részletre...
kis nyugdijából anyám
a régi lakást
pontosabban a
meghagyott lakrészt
életünk terét


egy bútorbemutató áll
most a ház helyén

egyszer jártam ott
a megmaradt két szobánk
közti ajtót
kiszedték
a mi időnkben
többnyire
zárva volt
s titkolni is kellett
egy darabig
hogy van ott is
még egy szobánk
különben elvették volna azt is-
mondta előrelátón anyám
én persze
ezt se értettem..

most nincs is ajtó a helyén
egybe van nyitva
minden….
a vásárlóknak
(„mindent a vásárlókért”!)

de én
anonym látogatóként
kötődésem eltitkolva

alig tudtam mozdulni onnan
hol én s anyám
és évek múltán
lányom is
született

s a szemem
csupa könny lett….

eszembe jutott minden
a régi helyen

a genius loci


s hogy itt laktunk mi is
hogy anyám meghalt


ketten
a kislányommal
(4 től tizennégyig)
súlyos éveket

De ő talán
az emlékeket


szerencséjére
jobban viseli..

el is költözött
nem csak
a régi házból
a városból is
a fővárosba
s fiát ott
neveli
a régi hely mára
kuriozum lehet
nekik


bár engem is
csak mostanában
ahogy múlnak az évek
nyom(aszta)nak
egyre jobban
a régi helyek…

ki érti ezt


s azért is irom
hogy feloldjam
ezeket
a nehéz emlékeket


valamennyire 

5 megjegyzés:

  1. Versben megírt ön- és korrajzzá fog összeállni.

    VálaszTörlés
  2. kösz. örülök, én is kezdem látni, hogy mennyire -óhatatlanul is - belekerült a kor! (de nem is lehet másképp...)

    VálaszTörlés
  3. és képzeld, újabban az unokám azért nyaggat, hogy meséljek magamról, a kiskoromról.. (de ezek nem valók még neki, persze... ugye?)

    VálaszTörlés
  4. Miért ne mesélnél neki is a "morzsákból" olyanokat, melyeket ő is meg tud érteni (bizonyára sok mindent)?
    Lucie unokám is a gyerekkori történeteimet kérte úgy 5 éves korától a tündérmesék helyett ("raconte-moi ton enfance!")...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. az anyukája tiltakozik... pedig ha belegondolok, ő ekkora korában (három és fél) kezdte már mondani az ugyancsak nem mindig vidám gyerekverseit".... de azt hiszem, az unokám fog "győzni", annyira makacsul kéri a julimamakiskorában meséket :)... majd szelektálok neki...talán úgy . olyan kár hogy nem csupa móka és vidámság volt az életünk... vagy talán azért is lehet miket mondani róla(?)

      Törlés