2016. május 3., kedd

lépcsők


a gimnázium lépcsői

én már kiskoromban
gimibe jártam
igaz csak
hegedűórákra
donáth bácsihoz
ki a gimi
nagytekintélyű
énekzene tanára volt
később hozzá,
a bérpalotába
a lakásukba
hol egyszer
meg is ríkatott
valamivel
lehet
hogy rosszul fogtam
a vonót
s rám szólt
hagyjam abba
a sírást
mert mit fognak
gondolni róla
a házban
lakók.
de most
arról akarok szólni
milyen volt egy
pöttöm lány
érzésvilága
ki én voltam
akkoriban
éppen hogy
hét lehettem
vagy még annyi sem
egy hatalmas épületben
mi a tudás vára
a lépcsőházban
mikor meglátta
a földszintről
hogy jön le a lépcsőn
az emeletről
egy nagyonnagy lány
(hozzá képest biztos az)
nagy darab
két hosszú copffal
kezében könyvek
de olyan bizonytalan
és egyszer csak
két lábbal csúszik
lefele felém
szám tátva maradt
belém is nyilalt a
fantomfájdalom
miközben tápászkodott
sajnáltam szegényt
de olyan esetlen volt
bár épp elesett
hogy meg is inogtam abban
hogy egy gimista lány
bármilyen nagy is
annyira hibátlan
és fenséges lenne
mint én hittem
vélt piciségemben

aztán 13 évesen
nyáron 956ban
anyuval 
az ő
30 éves
érettségi találkozójára
mentem
a gimiépületbe
az első emeletre
a sarokszobába
kapaszkodva
a karjába a
matrózruhámban
anyu volt az egyetlen lány
a padjában még belekarcolva
a monogramja L.Idáról
L.Ibára átjavitva
de nem haragudott
a fiúkkal körbefogva
együtt mulattak
a régi szóviccen
s én csodálkoztam
hogy ez a sok felnőtt ember
hogy lehet ennyire gyerekes
sőt idétlen
kacarásztak nevetgéltek
ölelgették ugratták egymást
még hátba is verték
gyerekebbek voltak
gyerekeiknél
kik csak ámultunk
s csóváltuk a fejünket:
nahát, ezek a
felnőttek!


aztán
megint csak
idejekorán
kezdtem a gimibe járást
szintén a hegedűmmel
mert beszerveztek
a gimizenekarba
prímhegedűsnek
így gimibe jártam
délutánonként még
általánosiskolásként


aztán kijártam a gimit
osztályunk földszinti
termében
s így mindig
csak pár lépcsőt
kellett megtenni
a nehéz kaputól
a lengőajtóig
ahol egyszer
hátraestem
épp a kórházból
jövet
rohanván 
magyar órára
félig kábán
pár perce még
anyám betegágyánál
de nem mondtam el
senkinek
órán feleltettek is
azt hiszem
a szeptember végént
kellett elemeznem
s a tanárnő
elégedetten
sokszorositotta volna
a feleletem
vagy engem
mint mondta
pedig nem is készültem
anyu mindenesetre
szerencsére
rendbejött
pár nap múlva
s a 4 év is
gyorsan eltelt
961re

ja volt egy eset
csak futólagosan
s csak sokkal
később lett jelentősége
utólagosan
de ha már lépcső...
elmesélem:
egyszer
a fordulónál
egy nagyobb fiú
a fenekemre vert…
s be kell vallanom
20 évvel később
ő lett a férjem…
mint mondta
én már akkor
tetszettem neki
de engem nagyon
feldühitett-
a szemtelensége.
s elszöktem előle
csak szavalóversenyen
meg rajzszakkorön 
futottunk össze
de még onnan is
elijesztett
egyszer
mikor csak ő volt ott
egyedül még
a teremben


öt év egyetem
következett
szegeden
(erről nem beszélek
bár volna mit)
s visszamentem
a gimibe
immár,
nem
tanulni
hanem
ha már
József Attila
 is ide járt
(pont mikor
anyukám)
hadd mondhassam:
én is a nyomán:
tani-
tani


eltelt megint 30 év
s nyugdíjba mentem én
korengedménnyel
egy évvel előbb
966-ban
mint kellett volna
de ennek az a lépcső
is volt az oka
csakhogy nem lefele csúsztam
mint az a szegény régi lány
(arra mindig vigyáztam!
okulva példáján)
hanem nehezen vitt a lábam
a másodikra fel
mindig kifulladtam
s hiába szlalomoztam
nem bírta a lábam
a lépcsőket
már el
s a szívem
sokmindent

abbahagytam hát…
az egészet

később liftet
kapott a ház…

s lányom járt oda
akár régebben
az anyukám

mostanában
ha néha a gimibe
bemegyek
a másodemeleti
könyvtárhoz
használom
a liftjüket

de olykor
megszakitom
a liftezést
s kiszállok
a közbülső emeleten
nézni régi tablóképeket…

emlékeket

...

ja, és még egy:
valami

néha a félemeleti
lépcsőfordulóba is
felnézek
onnan hol
az ominozus
fenékreverős
eset
megesett
ott van fönt
azoknak a
képe
"akikre büszke
a gimnázium" 
köztük a lányom
azaz a lányunk
érettségi képe
éve 2001

milyen érdekes hely
ez a gimnázium

meg az életünk

a lépcsőivel
meg a fordulóival

ugye







2016. május 2


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése