2022. október 17., hétfő

Darvasi 60

 Timi (cimadó)köszöntője a LIterán  (in  https://litera.hu/irodalom/publicisztika/darvasi-laszlo-60.html

'Megmagyarázhatatlan, Rejtélyes. Titkos."



 

„Nem így harcoltam volna”

Gondolkoztam a polc előtt, melyik Darvasi-könyvet vegyem le, mielőtt elkezdem ezt az írást. Egy vaskos nagyregényt? Valamelyik Szív Ernőt? Az irodalom ellenségeit? Egy precíz novelláskönyvet? Aztán mégis A lojangi kutyavadászokat vettem le, ez volt sokáig a legidegenebb, aztán most mégis ez tűnik az egyik legfontosabbnak. Nagyon sok mindent Darvasi-szövegeken keresztül tanultam meg az irodalomról magáról. A lojangi húsz éve jelent meg, a megjelenésekor lettem felnőtt, és nagyon sokáig dühös voltam erre a könyvre, mert nem értettem, aztán megtanultam olvasni. De ahogy most fellapoztam a szépen elsárgult lapokat, mégis az lepett meg a legjobban, hogy ennek a konok tanulási folyamatnak ott maradtak a jegyzetei gyöngybetűvel a lapszéleken – már nem ilyen a kézírásom, már nem így írok, és nem így olvasok, de nem írnék és olvasnék úgy, ahogy, ha akkor nem így harcoltam volna. Úgyhogy álljanak itt most a jegyzetek, mint egy időkapszula: egy elfelejtett bejegyzés a Csin Akadémiáról.

„Költői. / Igazat mondott, vagy hazudott ezzel? / Morál nélküli. / Megmagyarázhatatlan. Rejtélyes. Titkos. / A császár élete különleges mégis. / Vagy mégsem? / Szembesítés a halállal. / A borzalmak elmesélése: kiidegeli a fájdalmat? / Az örökkévalóság fásultsága? / Mint az építész! /A novellák egésze többet ad, mint külön. / A császár átlátja a világ működését, mégis ellene tesz? Vagy pont ezért? De ez nem rend! / Név nem fontos. / Hang nélküli név. / A név esetleges, de hatalma van. / Minden szó hazug. / A név kívül van az időn. / A megnevezés: személyes – közvetlen? – viszony. / Szép? / Őrület: nem csak pusztítás, de kiszámíthatatlanság is. / A rejtély rejtélyt szül? / A név éppoly esetleges, mint a szó, és fordítva. / Az igazság kimondhatatlan? / A nyomozás valójában nevek utáni nyomozás. / Meghalni: bűn. / Példázatosság? Nem illeszkednek a darabkák? / A különbség: hiány. / A kapcsolatok sohasem nyilvánvalók.”

Turi Tímea



és most (a Magvető szerkesztők köszöntése)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése