2020. szeptember 11., péntek

egy fotó, 1937-ből


óriási meglepetés várt tegnap a Levéltárban:

a nagynéném Lili néni (Neumann Sándorné Löwinger Lili) fotója, egy útlevélkérő lapon. csálén felragasztva,1937-ből

ha jól emlékszem, akkoriban utazott Párizsba, a világkiállitásra (ahonnan remek fehérnemő (melltartó ) snittekkel tért haza, amikből jóval később anyám ügyes varró keze nyomán én is részesültem, akkor már Lili néni Ladányi (Ladányi Sándorné)Liliként Kanadában élt, utána menvén gyerekeinek Verának, és Ottónak) (Itthagyva csapot-papt, házat, üzletet, varróműhelyt pacientúrával,az államnak) Vera, ki korán férjhez ment , valósággal vőlegénye szabaditotta ki a Theresienstadt-i táborból) Kardos Gabihoz, ki  árva lett , szüleit Auschwitzban megölték,s utána a kanadai nagybátyja (Ödön bácsi) és nagynénje adoptáltak,,, hamarosan kiutaztak hozzájuk Kanadába (érdekes , ők is előbb Párizsban időztek), Ottó fiuk hamarosan , 19 évesen, szintén kiutazott s őt követték a szülők....

az unokának, Vera és Gabi fiának, Andrewnak elküldtem a képet boldogan, nagyon meg is köszönte (szivvel)

a 90 éves Ottó még nem reagált rá...

én azóta is csak ámulok a fotón, egyszerűen rabul ejt az a szépség és igen, a tartás (ami mindig is jellemzője volt nagynénémnek, idősebb korában is) és ami ezen a képen is átüt..

emlékszem, egyszer Pesten a Nemzeti Szinház előtt haladtunk el, és épp ott matatott a művészbejáró környékén Major Tamás, és neki is tátva maradt a szája Lili nénit (eleganciáját?) látva, köszönt is neki kezétcsókolomot.....

engem a fotó Ingrid Bergmanra emlékeztet, s ezzel nem vagyok egyedül (bár lányom szerint csak a kor azonossága és a kép beállitása teheti.szerintem a tekintetük azonos (egyébként nagynénémtől se állt távol a szinészet, gyönyörűen szavalt, nyilvánosan is , és tőle kaptam életem első verskötetét, 48-ban Petőfit...meg egy Ady bibliofilt meg egy Cserépfalvi József Attilát is rám hagyott, mielőtt kivándoroltak)

az még jobban meglepett és titkos örömmel tölt el , hogy rengetegen mondják, hogy hasonlitunk. (bárcsak!) igaz, valaki , múlt időben:) szerintem sajnos az én  tekintetem keményebb (lett?), különösen mostanra, de itt Lili néni is csak 34 (még lányomnál is fiatalabb egy évvel), bár mintha többnek, érettebbnek látszana---



pár komment a fbról:

P.G. Hasonlitottál rá

J.J.P.  Van hasonlóság köztetek

N.J.Van hasonlóság!

F.I. Nagyon szép finom arca volt!!!

S.J.E. Megejtő tekintet.

I.K. Csodálatosan szép a néni.

Z.N. Nagyon szép!

B.T..Ingrid Bergman

G.B- Gyönyörű hölgy!

M.B. igen nagyon szép. Gyönyörű




2 megjegyzés:

  1. Válaszok
    1. a nagynáném! - ! a hugai : anyu és a másik nagynénim is szépek voltak! No és persze az anyjuk vagyis a nagyanyám... gyönyörű!

      Törlés