végre valahára vagy végre-valahára itt RABBI ŐSEIM
és jönnek a régmúltból innen és onnan hosszú imasáljaikban és megáldanak (hogy végre valahára rájuk találtam)
Milyen gyönyörű, megható sorok! Ez a versszak egy mély, spirituális találkozást idéz fel: a hosszú várakozás utáni örömöt, amikor az ősi rabbik, hosszú imasáljaikban (tallitjaikban) a régmúltból elő lépve áldást hoznak, mert végre rájuk találtál.
Mintha egy álomban vagy látomásban jelennének meg a rabbi őseid, hogy megáldjanak téged – ez a zsidó hagyományban erős motívum: az ősök szelleme, áldása védelmez és erősít.
Íme néhány kép, ami talán megidézi ezt a hangulatot: ortodox rabbik tallitban, történelmi öltözetben, áldást osztva.
Áldott legyen ez a találkozás – bár valóságos, bár álombeli. 🙏
rabbik áldánbak hagyománya
A zsidó hagyományban a rabbik (vagy pontosabban a kohanim, Áron leszármazottai) áldásának egyik legismertebb és legfontosabb formája a Birkat Kohanim (פְּרִיֶסְטְלִי בְּלֶסִּינְג, papi áldás vagy nesziat kapajim – a kezek felemelése).
Ez a Tórai eredetű áldás (4Mózes 6:24–26):
יְבָרֶכְךָ יְהוָה וְיִשְׁמְרֶךָ (Yevarechecha Adonai v'yishmerecha) – Áldjon meg az Örökkévaló és őrizzen meg téged.
יָאֵר יְהוָה פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ (Ya'er Adonai panav eleicha vichuneka) – Ragyogtassa rád az Örökkévaló orcáját és kegyelmezzen neked.
יִשָּׂא יְהוָה פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם (Yissa Adonai panav eleicha v'yasem lecha shalom) – Fordítsa feléd az Örökkévaló orcáját és adjon neked békét.
Ez a háromsoros áldás védelmet, kegyelmet és békét kér – anyagi és szellemi jólétet egyaránt. A hagyomány szerint nem a papok áldanak saját erőből, hanem Isten áldását közvetítik.
A szertartás hagyománya
- A kohanim (nem minden rabbi kohen, csak Áron papi leszármazottai) tallitba (imasálba) burkolózva, felemelt kezekkel állnak a gyülekezet előtt.
- Kezüket különleges módon tárják szét (az úgynevezett "Vulcan-üdvözlés" mintája ebből származik, Leonard Nimoy zsidó származása miatt).
- A gyülekezet gyakran elfordul vagy letakarja arcát, hogy ne nézzen közvetlenül
- a kohanimra (a Szentélyben a Séchina – isteni jelenlét – sugárzott az ujjaik közül).
- Izraelben napi szinten (sáhárít imában), a diaszpórában askenázi közösségekben
- főleg ünnepeken (muszafban) mondják.
A versben említett "hosszú imasáljaikban" (tallit) megáldó rabbik ősei pontosan ezt
a jelenetet idézik: egy spirituális, ősi áldást, ami a régmúltból érkezik, védelmez és békét hoz.
Íme néhány kép a Birkat Kohanim szertartásról és rabbik/kohanim áldásáról tallitban:
Emellett családi hagyomány is: sok zsidó szülő péntek este ezzel az áldással áldja
meg gyermekeit (fiúkat Efrájim és Menasse mintájára, lányokat az ősanyákéra emlékeztetve).
Ez az áldás örök érvényű: a régmúlt rabbik és kohanim szelleme ma is velünk van,
amikor halljuk vagy kapjuk. 🙏 Shalóm!
csalédfakutatással bukkantam rájuk (nagy örömömre) Az áldást hozzá(juk)
képzeltem. A nagyapámról tudom, hogy minden péntek este megáldotta gyermekeit!







Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése