2017. január 3., kedd

újévi koncertek, intermezzókkal

újévi koncert nélkül nem kezdődhet az új év, ez a nyitánya

beláthatatlan idők óta a bécsi hozzátartozott a január első napjához, délelőttjéhez....

még otthon, a rádióból kezdtük hallgatgatni, anyukámmal, majd a tévéből, igazán nekem különösen dupla öröm volt látni, a strausszosan, hegedűvel a kezében vezénylő és olykor játszó Boskovszkyt... meg aztán évről évre találgatni... ki a karnagy, milyenek lesznek a virágok, a balettok...

idén megint maradt a rádió, - ami Bartókra van beállitva (mióta lányom a munkatársa volt), de most is be lett vonva az ügybe...bár ők nem hallgatják ...s különben is ők d.u. mennek gyerekkoncertre unokámmal..:)de lányom hívta fel a figyelmet egy Dragomán irásra, ami épp a bécsi újévi koncert hagyományával kapcsolatos:
http://gyorgydragoman.com/?p=953

meg ő nézte meg azt is, hogy mikor kezdődik, 11, 15... (tudhattam volna, mindig akkor...) nos pár perc késéssel, jelen is voltam, a rádió mellett, a konyhában (ott jön be legjobban a Bartók)

aztán délután összeszedtem magam, ünneplőbe vágva, de jó melegen felöltözve, a csikorgató hidegben, a Sportcsarnok irányába... biciklivel (bár tovább tartott a jármű elhelyezése mint az odaút)

azért pontosan beértem a csarnokba, a szélső oldalülésemre -  előttem maradt is még két üres szék , de később odaült egy orvos-gyógyszerész nyugdijas házaspár

a  magánzeneiskola zenekara játszott szokásos szinvonalán, tarkította műsorát  szintén földink (gimiben tanitottam is) Cseh Antal bravúros két Bánk bán áriája...(a Hazám, hazám... meg a Bordal) két zenekari zeneszám közben ill. alatt volt egy mozgolódás, rohangálás, kisétálás, mentők jöttek , végül kiszállitottak valakit a 2. sorból a szinpad előtt, de zavartalanul folyt tovább  a műsor, a két szám  közt ugyanúgy tapsoltak, előttem az orvos meg se mozdult, tán még tekintetével sem... de láttam , a rosszullevőt mellettem tolták ki, s magánál volt, sőt a haját is igazgatta, de aztán a polgármesterasszony évnyitó beszéde elején hangsúlyozottan rendhagyó módján kölni és az istanbuli áldozatokra és az imént rosszul lett polgártársunkra emlékeztetve bennünket egy perces néma felállásra hivott fel. aztán beszédet mondott, főleg beruházásokról, meg valami általánosságot nemzetről, magyarságról, amiből csak egy általa élesen és  kemény nyomatékkal kiemelt (eposzi állandó?) jelző maradt meg bennem , de  kétszer is, mint egy belémdöfött tőr...hogy keresztény... ..hát akkor én most hova álljak(üljek)...nincs itt számomra hely, hiába vettem meg a jegyem? (meg hogy mást ne mondjak,  hiába tanitottam a magyar irodalmat évtizedekig?!)   Rajtam kívül mást nem is zavarhatott a megkülönböztető jelző, legfeljebb Kálmán Imrét zavarhatta volna (?) , akinek a Csárdáskirálynőjéből adott elő  pár számot a zenekar, kiugró közönségikerrel, (Te rongyos élet, A lányok angyalok...Hajmási Péter...Jaj cica...nélküled még a menyország is fád...)),, 


három főővárosi"diva" is tette-vette magát, a hangját, a mikrofonba ami hol működött hol nem, de ha (fél)playback volt ugyis mindegy....

a végén a konfettizápor szépen hullott alá,


a tűzijáték a dermesztő hidegben nem melegitett, nem is néztem volna meg, de nem engedtek a kordonon kivüli biciklimhez előbb (csak a művészeket a már röpködő tűzcsóvák közt az autójukhoz, de sikerült elloholniuk, viszont a végén mintha a a görögtűz a fákat is meggyújtotta volna(?) 

Halleluja, hallott kicsit rekedtesen és halkan , de mégis csak... (az ugyancsak nemkeresztény) Leonard Cohen (mint minden betlehemi gyertyagyújtáskor... is....no dehát  az a betlehemi kisgyerek is zsidó volt, akit nem fogadtak be, azért is született jászolban...)




az egykori de lerombolt zsidó templom és az áldozatok) emlékjele felé mentem haza , ahol tegnap , az év és hanuka utolsó napján meggyújtottuk az utolsó gyertyát... és csodák csodájára még mindig égett, mind a kilenc! Túlélt és túlégett mindent...

s ha szerényen is, de  világit - válogatás nélkül - Mindenkinek!


Halleluja...


11 megjegyzés:

  1. Látod, Aliz, pont ezért vagyok az ún. "laïcité" híve (amire nincs is magyar szó, s amit helytelenül "vallástalanságnak" fordítanak. Egy 29/05/2012-es blogbejegyzésemben próbáltam megvilágítani a jelentését) A nyilvános szférában nincs helye a vallási alapú megkülönböztetésnek, mely mindenki legbensőbb magánügye. A magyarságnak sem az lehet a közös nevezője - szerintem - hogy "keresztény", főleg nem egy polgármester hivatalos beszédében, mert akkor hova legyen egy más vallású, sőt, esetleg olyan is, aki semmilyen? Az már nem is "magyar"?...

    VálaszTörlés
  2. az utolsó modantnak ezt irtam, csak aztán töröltem. de most mégis ideirom. Istennek nincs vallása. És most azt is hozzáteszem, hogy egy és mindenkié! (aki közelit hozzá) Köszönöm, hogy megérted. De azóta se tudok napirendre térni felette, nem akarom elfogadni, hogy ez csak az én személyes érzékenységem. De még ha csak az lenne, akkor is.... De ő mindenkit kirekesztett a nemzetből, a magyarságból, aki nem "keresztény"....

    VálaszTörlés
  3. elolvastam a 2013-es bejegyzésed... és teljesen eegyetértek, sőt, olyannyira, hogy bennem is ez motoszkált mo-rfondirozásom közepette, hog y nálunk ezek szerint nincs vallásszabadság ill. lelkiismereti- (?!) Micsoda visszalépés... ha igy van, tényleg.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. jav: 2012-es persze, csak melléütöttem (megint)

      Törlés
  4. A polgármester asszony észre se vette, mennyire sértő és kirekesztő a kereszténységre hivatkozni. Azok is sértve érezhetik magukat, akik tényleg keresztények, nemcsak szavakban.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ha észre se veszi, annál rosszabb.... amúgy meg AHOGY kiejtette a "keresztény" szót, az önmagában is keresztényietlen volt....

      Törlés
    2. másrészt: azt hiszem túl optimista és jóhiszemű vagy (magadból kiindzlva)... épphogy a hatása elgondolkodtató az ilyen s ilyen alkalmakból elhangzott mondatoknak. Én biztos vagyok benne, hogy a filoszemiták számát nem növelte (nyilván nem is volt szándékában)De nem csak erről van szó!de nem akarok még jobban belemenni... BUÉK kereszténynek és nemkereszténynek egyaránt!2017-et irunk, ugye? :)

      Törlés
  5. Aki pedig nem is vallásos, annak pláne nincs helye ma a magyarok között???...

    VálaszTörlés
  6. nem megy ki a fejemből... már gondoltam rá, hogy elmegyek egy fogadóórájára, elbeszélgetni a témáról, mégis hogy gondolja...(de inkább kerülöm)...másrészt azon is töprengek, nem részjelenség-e , és ő csak bután fogalmazva és sértő hangsúllyal, demagógul továbbadja(?) annál rosszabb a elyzeet akkor... mert akkor nem csak helyi jelenség... hogy a szülővárosomban kezdem rosszabbul érezni magam , az már biztos... (s nem csak emiatt, de minden összefügg...) (egyébként szinte minden ált. iskolánk egyházi lett... a művészetik és egy nem belvárosi kivételével)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Itt, Fr.o-ban is vannak egyházi és egyéb magániskolák, de az állam nem mond le olyan tömegesen az iskolák fenntartásáról a katolikus egyház javára! M.o-on nyilván a fenntartási költségek indították el a folyamatot, de mindkét felet kielégíti. Viszont ideológiailag egyáltalán nem semleges, mint ahogy azt elvárhatnánk tőle, hogy a lassan felnőtté váló gyerek szabadon választhasson...

      Törlés
    2. nem csak katolikus .ÉS református. Sőt, középiskolában is.szerintem állami támogatást IS kapnak! (nem rég döbbentem rá, hogy szinte minden makói iskola egyházi lett...)

      Törlés